Què amaga el tupè de Priscilla Presley?

Al llarg de la història, els pentinats voluminosos han adquirit protagonisme, sobretot, per a atorgar importància, distinció i empoderament a qui els lluïa. Un exemple és el pentinat pouf de Maria Antonieta, de dimensions tan espectaculars que es requerien hores per realitzar-lo amb èxit. Primer es donava forma a l’estructura metàl·lica de base i després s'hi distribuïen els coixins encarregats del volum. Posteriorment es folrava tot amb cabell postís treballat i, per acabar, s’hi afegien plomes, collarets, llaços, flors o teixits, coberts amb pólvores d’arròs. El pouf traspuava privilegi, ja que la seva incomoditat i la immobilitat que exigia el feien incompatible amb un treball productiu. Clarament, limitava accions quotidianes com travessar una porta. Per això al palau de Versalles van haver d’incrementar l’alçada dels llindars, i moltes dones duien un llistó al clatell, perquè un mal gest, sumat al pes del pentinat, no les pogués desnucar.

Si fins a finals del segle XVIII el volum capil·lar provenia de la noblesa, no és curiós que Elvis i Priscilla l’incorporessin com a senyal d’identitat; dues persones que encarnen el més proper per als Estats Units a una reialesa autòctona. De fet, el tupè també rep el nom de pompadour, malgrat que res té a veure amb l’amant de Lluís XV. Té els seus orígens en una altra amant reial, la de Lluís XIV, la duquessa de Fontanges, inventora d’un pentinat amb un gran volum frontal. Als anys 50 del segle XX, el tupè, amb Elvis Presley com a principal valedor, va viure el seu moment de glòria. La joventut, erigida en nou segment social, va fer ús de l’extravagància estètica i capil·lar com a dissidència social i altaveu per fer-se escoltar.

Cargando
No hay anuncios

El biopic Priscilla, sota la direcció de Sofia Coppola, narra la història amorosa entra els dos, però no col·loca el punt de mira en l’icònic cantant, sinó en ella. Un dels trets que més han transcendit de Priscilla al llarg del temps ha estat la moda, que l'ha coronat sovint com a icona de tendències. Però el que se sol desconèixer és que els seus estilismes van ser una trampa mortal que van coartar-li la llibertat i els drets més fonamentals. Per la seva joventut, Priscilla, una noia de 14 anys, va suposar una parella fàcil de modelar per a Elvis. El cantant li determinava com pensar, actuar, caminar o vestir, fins a convertir-la en una nina en vida. Sempre havia de lluir perfecte segons el gust d’Elvis, com a complement de lluïment i d’èxit del seu personatge, juntament amb el cadillac o la mansió. Els estàndards estètics de Priscilla eren sempre molt exigents, fins al punt que va parir la seva filla amb el maquillatge abundant que a ell li agradava i amb pestanyes postisses. El pentinat va ser un element clau per fusionar-la totalment amb ell. Elvis li va fer tenyir els cabells de negre i va ser l’artífex del mític pentinat bouffant de Priscilla, amb una quantitat de laca per foradar la capa d’ozó ella soleta i amb uns volums amb reminiscències del sud dels Estats Units que han passat a la història.

És curiós com un pentinat que històricament va néixer com a símbol d’empoderament per a Priscilla va suposar l’anul·lació de la seva personalitat. El seu bouffant no va resultar ser res més que un suflé, que ella va haver de punxar per abraçar la llibertat. Quan va recuperar la naturalitat dels seus cabells, tant de color com de textura, va començar a guanyar la seguretat necessària per pensar per ella mateixa i abandonar, definitivament, el Rei del Rock & Roll.