KNOCKOUT
Diumenge11/03/2018

Barbies de merda

"Molt inspirador: una dona que es va fer famosa a les revistes per casar-se amb un torero, sortir amb futbolistes i que després, i és molt lloable, ha muntat una empresa de vestits de flamenca"

Mònica Planas

La marca Barbie va celebrar el Dia Internacional de la Dona Treballadora fent un homenatge a les dones que han deixat empremta en la nostra societat. Dones que han trencat barreres i, cito textualment, han servit per “inspirar noves generacions de nenes”. En el comunicat asseguren: “Així, amb una creixent preocupació de les mares pel tipus d’icones que segueixen les seves filles, Barbie posa de manifest la importància de comptar amb referents inspiradors i positius”. Curiós, per cert, que la preocupació per les filles sigui només de les mares.

Seguim. Consideren que la marca ha procurat atendre aquestes preocupacions perquè gràcies a la nina-dona sexi, esquelètica, rígida i amb peus diminuts que sempre estan de puntetes i que no l’aguanten dreta perquè només pot posar-se sabates amb taló d’agulla, la Barbie sempre ha pogut desenvolupar diferents rols i professions. “Estem encantades d’il·luminar els models de vida real per recordar a les nenes que poden ser el que elles vulguin”, ha afirmat Lisa McKnight, vicepresidenta sènior i directora general de Barbie.

Cargando
No hay anuncios

Per aquest motiu han homenatjat tres dones que han fet història, convertint-les en nines Barbie: Amelia Earhart, la primera pilot que va sobrevolar l’Atlàntic; Frida Kalho, artista; i Katherine Johnson, matemàtica de la NASA que calculava les trajectòries dels primers vols tripulats a l’espai. Per descomptat, els mitjans de comunicació s’han fet ressò de la bona nova, passant olímpicament del fet que sigui una clara estratègia publicitària disfressada d’activisme feminista.

A part d’aquestes tres dones, Barbie n’han seleccionat catorze més d’actuals perquè diuen que són les inspiradores de les nenes d’avui dia. Cada país ha triat la seva representant i l’ha convertit en nina.

Cargando
No hay anuncios

Per exemple, als Estats Units han triat Patty Jenkins, cineasta que s’ha convertit en la primera dona a dirigir una pel·lícula de més de cent milions de dòlars, Wonder Woman. A Austràlia han escollit l’ecologista Bindi Irwin -filla de Steve Irwin, el caçador de cocodrils -, que ha seguit la tasca del seu pare. A França han triat Hélène Darroze, xef amb tres restaurants i dues estrelles Michelin. A Polònia han escollit Martyna Wojciechowska, periodista i presentadora de televisió, escriptora i la segona dona polonesa a escalar els set cims més alts del món. A Itàlia han triat Sara Gama, capitana del Juventus i de la selecció italiana i una promotora important del futbol femení. A la Xina han optat per Yuan Yuan Tan, que és la ballarina principal del ballet de San Francisco.

A Espanya, atenció, Barbie ha triat Vicky Martin Berrocal en tant que empresària de la moda i per haver apostat per l’estil made in Spain. Molt inspirador: una dona que es va fer famosa a les revistes per casar-se amb un torero, sortir amb futbolistes i que després, i és molt lloable, ha muntat una empresa de vestits de flamenca.

Cargando
No hay anuncios

La Barbie, des del primer dia, fa més de cinquanta anys, ha perpetuat un estereotip femení antinatural i d’acord amb la mirada masculina, ha fingit avançar-se a l’evolució de la dona quan sempre ha anat a remolc de l’inevitable. Quan ja feia temps que la dona s’havia incorporat al mercat laboral, li va donar ofici a la nina, que semblava una disfressa, convertint-la en metge sexi, veterinària sexi, grangera sexi o xef sexi. Ara busca rols inspiradors i practica l’activisme feminista. I què més. L’únic que transmet aquesta campanya és el que ha volgut fer, des de sempre, el masclisme: convertir les dones en Barbies de merda.