Gwyneth Paltrow: "Realment dirigeixo la meva companyia de cosmètics, però ningú s'ho creu"
Actriu i empresària
Nova York"No crec que ningú pensi que realment dirigeixo la meva companyia", diu Gwyneth Paltrow. Aquesta actriu, i també fundadora i directora executiva de la marca Goop, parla des de la sala d'estar de casa seva a Amagansett, a Nova York, a finals de juliol. "Crec que la gent es pensa que en soc la testaferro –assegura–. Realment dirigeixo la companyia, però mai he sigut una persona que intenti corregir l'opinió pública o un concepte erroni. Crec que és un gest infructuós", diu mentre ho emfatitza donant un cop de peu.
Aquest mes, Goop celebra el seu 15è aniversari. Paltrow, de 51 anys, se sent reflexiva, beu te i vesteix un caftà de ratlles blaves i blanques que va comprar a través d'Instagram i que només tenien en una talla mitjana.
Goop va començar el 2008 amb un butlletí que va escriure des de casa seva a Londres, on vivia amb els seus fills petits, Apple, que ara té 19 anys, i Moses, de 17, i el seu primer marit, el cantant de Coldplay Chris Martin.
"Tenia una vida tranquil·la i agradable al nord de Londres amb la meva mare, les meves amigues, però estava casada amb una estrella del rock, i això va comportar una sèrie de complicacions –se sincera–. Si estàs casat amb un músic que fa gires, estàs molt sola a casa. Així que llavors viva en una petita bombolla amb els meus fills, i òbviament no volia viatjar, treballar ni estar en un rodatge".
Premis i polèmiques
Havia passat una dècada des que havia guanyat l'Oscar a millor actriu per Shakespeare in love. "Espera –diu–. Quin any va ser? El tinc a l'altra habitació, vejam què hi diu". Paltrow corre a una sala contigua per recuperar l'estatueta del 1998.
Casa seva té molta seguretat, incloent-hi un gos guardià, un administrador de la casa i una sala de càmeres de seguretat. L'interior fa una forta olor de cedre i està decorada amb tons neutres de color crema, amb un lavabo per a les visites que té sabons de mans Aesop i una bàscula digital. A l'exterior hi ha gespa ben cuidada i una gerra plena de xancletes.
Al principi, Goop eren principalment recomanacions. "Sempre vaig notar que donava respostes a moltes preguntes", diu.
Ara la companyia té 170 treballadors, estima Paltrow, i abasta tota una constel·lació de marques saludables i amb regust de benestar. Hi ha la newsletter; un podcast amb més de 100 milions de descàrregues; una línia de productes de bellesa anomenada Goop Beauty; peces de vestir –G. Label by Goop– confeccionades amb teixits suaus en tons neutres; Goop Wellness, que ven vitamines i ajudes sexuals; dos programes de Netflix; cinc botigues; una cadena de menjar per emportar al sud de Califòrnia anomenada Goop Kitchen, i un creuer que va ser objecte d'una història de portada de Harper's Magazine. Els seus productes i serveis d'aniversari inclouen una escapada per a dos per allotjar-se en un hotel a Palm Beach, a Florida, i altres productes com un gerro d'edició limitada i productes de bellesa amb envasos commemoratius. La marca també és responsable de les espelmes Això fa olor de la meva vagina o Això fa olor dels meus orgasmes.
Quan el 2014 es va separar de Chris Martin va fer un post a les xarxes sobre el seu divorci i allà va crear el concepte "desaparellament conscient". "Si la vida m'ha ensenyat alguna cosa, és que sempre que miro enrere dic: allò va ser una experiència molt interessant".
A principis d'any, Paltrow va ser objecte de bromes per una entrevista en la qual va parlar sobre el dejuni intermitent i la seva dieta aparentment estricta. «Sobre el caldo d'ossos? Déu meu –diu l'actriu–. N'estàs al corrent? L'Apple em va dir: "Mama, ets a TikTok"». Paltrow assegura que fa tres àpats al dia i té una àmplia gamma del que considera aliments saludables. "Crec que un croissant és un superaliment, per cert –diu–. Avui he pres un batut de mantega de cacauet. I per dinar hem menjat una amanida de pollastre i salami italià". (Es va casar amb el productor Brad Falchuk l'any 2018.)
Tot i que Paltrow no ha tingut un paper protagonista des de Proof el 2005, segueix sent una actriu que "pot vendre qualsevol cosa de manera convincent", segons l'escriptora Lauren Sherman.
Això inclou roba, principalment de Goop's G. Label, com la que va fer servir per testificar en un judici al març per una accident d'esquí el 2016 a Utah en què va lesionar un jubilat que es diu Terry Sanderson. (El jurat va considerar que Paltrow no en tenia cap culpa.) Probablement, no estava tractant de vendre els seus looks conscientment, però els espectadors van prendre bona nota de tots i cadascun d'ells.
“Simplement em vestia per viure una experiència intensa cada dia –explica Paltrow–. Tot plegat era molt estrany. Encara no sé si ho he processat. Tinc la sensació que he sobreviscut. A vegades a la vida em costa una mica mirar enrere i processar i entendre les coses", reconeix.
Idees polítiques
L'any passat va donar suport publicament al candidat a l'alcaldia de Los Angeles Rick Caruso, un empresari immobiliari i antic membre del Partit Republicà que va canviar la seva afiliació política abans d'iniciar la lluita per l'alcaldia de la ciutat. "Crec que tinc una ment oberta amb tothom –diu Paltrow–. M'agrada escoltar el que la gent té a dir".
Últimament ha escoltat un podcast on apareix el candidat a la presidència dels EUA Robert F. Kennedy Jr. –la postura del qual sobre les vacunes i les teories de la conspiració l'ha convertit en una figura controvertida–. "Vaig trobar interessant escoltar el seu punt de vista", diu, i afegeix: "Algunes de les coses que va dir són complicades, diguem-ho així".
Com a emprenedora, Paltrow té més poder d'influència del que tenia quan actuava de manera habitual en pel·lícules. "Hi he pensat en termes de com va ser la meva experiència de ser una actriu a qui deien que havia de ser en un lloc a una hora, que s'havia de posar aquella roba i fer el que em deien". "Al set d'una pel·lícula mai tens la sensació de tenir el poder. Va ser dur fer el que em deien, però mai he tingut cap interès per ser directora o ser darrere la càmara en aquesta indústria. Sempre vaig sentir que em costava gestionar aquests límits".
La seva amiga Brit Morin, fundadora de la web Brit+Co, diu que l'impacte cultural que ha tingut Paltrow a través de Goop ha estat diferent. "Tot i que la taxa de guanys i pèrdues de les pel·lícules i les empreses emergents és similar, la diferència és que hi ha rendiments desmesurats del capital de risc a les empreses emergents", diu Morin, l'empresa de la qual inclou sovint els productes de Goop. "En una empresa pots obtenir un gran retorn de la inversió, en canvio això a taquilla no passa. Entretenir és una manera d'influir en algú a curt termini. Ella ha creat productes que la gent té a casa, els fa servir a la cara, els porten i se'ls mengen".
Paltrow és directora executiva de Goop des del 2017. "Pel que fa a saber liderar una empresa, vaig tardar una mica, perquè estava aprenent a fer la meva feina –diu–. Sobretot pel que fa a la gent. Si no vens de la cultura corporativa, és molt difícil entendre com gestionar les persones i com establir bons límits", diu. No posa exemples específics, però és fàcil pensar en una antiga treballadora de Goop, Elise Loehnen, que va deixar l'empresa el 2020 i va escriure el llibre On our best behavior: The seven deadly sins and the price women pay to be good, que es va convertir en un bestseller. Aquest agost Loehnen va parlar sobre la seva sortida de Goop i va dir: "M'havia deixat d'interessar aquesta idea d'autooptimització. Crec que en el món del wellness hi ha un gran desig de control i certesa".
El futur de l'empresa
Queda per veure quina és exactament l'estratègia de Goop per créixer a llarg termini. "Si la Gwyneth i l'equip volen construir el negoci amb l'escala i l'estructura per ser una gran empresa autònoma, li donem suport", diu Tony Florence, de New Enterprise Associates, que ha invertit en l'empresa. Dana Settle, de Greycroft, un altre fons que ha invertit a Goop, diu: "M'encantaria que obrís el capital de la seva empresa i que ella s'hi quedés com a CEO, però és la seva vida". Paltrow només ha dit: "Em vaig prendre massa seriosament la càrrega de gestionar diners dels altres, probablement massa seriosament. I era difícil intentar fer créixer l'empresa però alhora també ser molt conservadora amb el finançament de la companyia. Estava clavant coces al cavall i alhora estirant les regnes. Però ara em sento molt agraïda quan miro enrere i veig que la companyia ha necessitat temps per evolucionar cap al que és i que no hem tingut un ascens meteòric boig".
Les marques de bellesa de Goop, que representen el 60% de les seves vendes, competeixen en un mercat molt concorregut on hi ha marques molt famoses. "Tenim moltes altres marques que són com nosaltres ara –diu–. M'hi sento còmoda. La competència és el que fa que tothom sigui honest". Fins i tot el seu ex, l'actor Brad Pitt, té la seva pròpia línia de productes per a la cura de la pell, anomenada Le Domaine Skincare. De fet, li va enviar una mostra de la crema. "És bona", assegura Paltrow.
Tot i això, l'actriu i empresària parla del seu futur d'una manera que sembla que no inclougui Goop. La companyia ha rebut diverses ofertes de compra però ella mai ha pensat que fos un bon moment per vendre. "No crec que pugui fer aquesta feina per sempre –diu–. Crec que estaria bé tornar els diners als meus inversors, i realment vull fer-ho. És important per a mi", reconeix. Pel que fa a la vida després de Goop, Platrow té clar que vol abraçar el que ella anomena els seus anys de "vellesa", que defineix com "una etapa on sents un tipus de dolçor molt real que jo ja estic començant a sentir sobre el que és la part final de la vida". Diu que vol cuinar, estar al seu jardí i ser àvia. Però hi ha una cosa que destaca. "Li vaig dir a la meva mare –l'actriu Blythe Danner– que faria una obra de teatre quan vengués la companyia". Amb ella o en solitari? A Broadway o un espectacle d'una sola nit? "Ella només em diu que ho he de fer, i tinc clar que he de complir la meva promesa".
Goop s'ha negat a donar les seves xifres d'ingressos al Times per fer aquest article.