Per què els 'influencers' van amb calçotets pel carrer?
Ara just fa un parell d’anys va començar a despuntar una tendència que, si bé llavors encara era incipient i restringida a un grup molt reduït, ara ja ha esdevingut una moda generalitzada. Consisteix en fer servir calçotets bòxers com a roba exterior, els homes però també les dones, especialment de la generació Z. Els bòxers són uns pantalons curts de cotó o seda, amb una goma elàstica a la cintura i un tancament frontal de botons que, si bé fins ara no estaven pensats per fer-se totalment visibles, està clar que amb aquesta tendència han abandonat sense pudor la clandestinitat.
Des de l’època medieval fins al segle XIX, els homes duien com a roba interior uns calçotets llargs de llana que, en comptes d’obertura frontal, en tenien una amb botons a la part posterior. El naixement de la roba interior masculina moderna va arribar gràcies a dos boxejadors de principis del segle XX, que van adoptar uns calçotets curts més folgats i còmodes que van donar peu al nom de bòxers. A aquest fet se li va afegir la Primera Guerra Mundial, quan, a l’estiu, als soldats d’infanteria se’ls subministraven calçotets curts que ventilaven més que els que duien. En temps de pau van seguir emprant-los, i se'n va generalitzar, en conseqüència, l'ús entre la població. La clau de l’èxit va residir en bona part en els dos referents que la van avalar, el militar i els boxejadors, dos símbols clars de la masculinitat més normativa, del tot connectada amb la part del cos que havien de protegir.
Especialment a partir dels anys 80, els calçotets van deixar de ser una peça de roba merament funcional per entrar de ple en la dimensió simbòlica. El hip-hop va ser fonamental en aquest canvi de perspectiva, amb la seva moda tan idiosincràtica de deixar a la vista la goma dels calçotets. Calvin Klein, ja sota el minimalisme dels 90 i a rebuf del hip-hop, va canviar l’essència de la roba interior, pensada sota un criteri més unisex i fent que la goma es convertís en un potent espai pecuniari d’ostentació de classe a través de la visibilització del logo.
Aquesta moda va ressorgir el 2022 gràcies a la marca Miu Miu, amb unes col·leccions trufades de pantalons i faldilles de cintura baixa, des d’on feia acte de presència la goma del bòxer d’home. A la de la primavera del 2023 aquests calçotets ja quedaven totalment a la vista transparentant-se a través dels pantis. L’estiu d’aquell mateix any aquesta moda de Miu Miu va replicar-se en marques com Bottega Veneta, Marc Jacobs, Loewe, Skims o Tom Ford, i va vessar entre les influencers més destacades, com Bella Hadid, Kendall i Kylie Jenner, Zendaya, Kristen Stewart o Hailey Bieber, que els lluïen tant de manera informal com en actes més protocol·laris, combinats amb americanes i stilettos. A la recent Paris Fashion Week d’home, els bòxers han poblat tant les passarel·les com els estilismes dels convidats, com el de l’actor Paul Mescal, que va assistir a la desfilada de Gucci amb bòxers, camisa i mocassins. Aquesta moda ha tingut una acollida tan gran que el 2023 la venda d’aquests calçotets va disparar-se un 20%, i se'ls va catalogar com un dels productes de l’any. Un any més tard, i en ple estiu de 2024, no hi ha cadena de roba que no ofereixi bòxers perquè tant homes com dones els lluïm pel carrer.
No és la primera vegada a la història que es fa exterior la roba interior, però, ara mateix, és un joc totalment normalitzat entre una generació Z que busca trencar la formalitat i les normes establertes, encara que només sigui de manera superficial. Una tendència que ve condicionada també per la pràctica de difuminar les fronteres estètiques entre gèneres, unida a la necessitat de tenir roba més còmoda desencadenada des de la pandèmia. Fer exterior la roba interior discorre en paral·lel al fet de lluir pel carrer la roba d’estar per casa, en un moment en el qual, a causa de les xarxes socials, les fronteres entre el que és públic i el que és privat també han quedat totalment alterades.