El paisatge invisible és el títol d’aquest projecte fotogràfic, en què he estat treballant aquests últims anys. Tot va començar l’estiu del 2019, quan amb la família vam passar uns dies al delta de l’Ebre. No sé si va ser el parèntesi de les vacances, el fet de compartir temps amb la gent estimada o bé la mirada pausada que em regala la càmera, però aquells dies em vaig sentir profundament connectada a la terra.
Des de llavors he estat documentant l’ecosistema fràgil del Delta. Primer fotografiant-lo. Després submergint les fotografies en aigua del mar Mediterrani –el mateix mar que està ofegant el Delta–, exposant així el cos fotogràfic a la pèrdua. Capa a capa, les imatges es van degradant i el paisatge es torna invisible.
“Tradicionalment, la representació visual que s’ha fet del paisatge des de la fotografia ha estat mitjançant idealismes i reduccions que hem heretat de la pintura i el cinema, partint d’una idea de naturalesa que en totes les seves variacions sempre ha implicat una teatralització del que és salvatge, el que és silvestre; per dramatitzar-lo o per sacralitzar-lo”, contextualitza el comissari expositiu Andrés Hispano, que explica: “Al llarg dels segles XIX i XX, aquesta representació potser va ser útil, però ara que el paisatge està en crisi, aquest llenguatge visual està modulant el nostre vincle amb l’entorn, una manera de relacionar-nos amb la natura que ha quedat desfasada, de manera que cal canviar el relat per enriquir aquesta relació paisatgística”.