Els mugrons de la Kardashian
La 'celebrity' ha presentat un nou model de sostenidor amb protuberància per crear la sensació d'uns mugrons erectes
Kim Kardashian ha presentat un model de sostenidor push-up de la seva marca Skims, el Nipple Bra, que a través d’unes petites protuberàncies crea la il·lusió de mugrons erectes. Així, es posiciona a favor del moviment free the nipple, contrari a la prohibició de mostrar públicament els mugrons de les dones. Alhora, també pretén combatre l’escalfament global, ja que malgrat les altes temperatures que assolen el planeta sempre sembla que tinguis fred, i compara els seus pits amb icebergs. En aquest sentit, l’1% dels guanys es destinarà a la lluita mediambiental.
A veure... parem màquines! Comptem fins a deu: 1, 2, 3... No funciona. Intentem inspirar i espirar... Tampoc funciona. Doncs recorrem al pensament crític i a la història, que sempre ajuden a posar llum a la foscor. És important no caure en l’opinió fàcil de pensar que “la moda és absurda”, ja que això únicament mata el missatger. La moda és tan sols el reflex dels valors que ens regeixen i de la societat en la qual vivim, que és a qui hem de demanar explicacions. El que cal comprendre és com el sistema capitalista constantment banalitza qualsevol lluita, per legítima i profunda que sigui, per acabar convertint-la en un continent sense contingut.
No és la primera vegada que es comercialitzen sostenidors amb mugrons: durant els 70 ja es va fer, quan, en plena onada feminista, aquesta peça va ser considerada un element de control del cos de la dona. D’aquí que es produís (o no) el famós episodi de la “crema” de sostenidors a la “brossa de la vergonya”. Paral·lelament també es va popularitzar el fet de cultivar el cos al gimnàs, i evidenciar que no es duia roba interior significava que es tenia un cos prou tonificat per no necessitar elements de subjecció. En aquest context els sostenidors amb mugrons incorporats van trobar el seu encaix comercial. Així doncs, en els anys en els quals va triomfar el moviment hippie, definit per grans idees com la llibertat i la naturalitat, va quedar meridianament clar que aquests conceptes no s’escapen de ser igualment construïts i ficcionats.
Des del 2013 el moviment free the nipple lluita en contra de la contradicció que significa que, mentre hem naturalitzat la violència en la nostra societat i la sexualització de la dona està a l’ordre del dia, xarxes socials com Instagram i Facebook censurin el mugró femení (i no el masculí) perquè el consideren un “contingut delicat”. Kardashian, lluny de comprometre’s amb aquesta proclama política, la banalitza i ridiculitza, tirant més de sexualització del cos femení que de compromís feminista. Tan sols s’han de mirar les fotografies publicitàries, que recreen els masclistes i degradants concursos de “miss samarreta mullada” que van proliferar per totes les discoteques els estius dels 90. No cal dir tampoc que el Nipple Bra no farà més fàcil la vida dels pingüins a l’Antàrtida. El sostenidor de Skims, per molt que pretengui fer blanqueig feminista i mediambiental, simplement explota el cos de la dona per a un rèdit econòmic i el modela per deixar-lo a punt perquè el desig masculí el consumeixi.