08/12/2016

La música i la vida dels llocs

Hi ha alguna cosa enigmàtica que lliga la música a la memòria. I que l’hi lliga, paradoxalment, més que qualsevol altra de les manifestacions culturals humanes. Potser perquè és la més fràgil i evanescent, ha convertit la seva precarietat en la raó més sòlida de la seva profunditat i de la seva voluntat de perviure. Les parets de pedra de les coves neolítiques han preservat les primeres temptatives plàstiques de formes artístiques, lligades a rituals i creences que avui són irremissiblement perduts, i les tauletes de fang han retingut les primeres formes d’una escriptura cuneïforme, com la mesopotàmica, que amb el temps hem pogut desxifrar per endevinar les traces d’una cultura mil·lenària, refinada i subtil. La música, però, lligada essencialment a una certa immaterialitat i alhora a la vida concreta de les persones que la produeixen, no compta amb la força d’altres suports per mantenir-se en el temps: al costat de la solidesa de temples com els de Birmània o piràmides com les egípcies o asteques, sembla que els cants dels pastors mongols, els ragas de l’Índia, la poesia musicada de la mística sufí o les melodies amazics siguin, per comparació, tot i la seva antiguitat, fugissers i inaprehensibles com els somnis. I potser alguna cosa d’això hi ha.

I, tanmateix, per una estranya màgia del temps i la història, la música sobreviu, de vegades, a la solidesa de les pedres i a l’existència mateixa de les cultures que l’han vist néixer. És per això potser que la música configura l’espai mateix de la memòria: recordem una melodia quan ja hem oblidat els llocs, els rostres i les paraules, fins i tot les olors. Estranya força, la de la música, que s’arrapa a la interioritat dels cors com cap altra de les formes culturals, sovint més duradores i persistents! Algunes músiques s’han preservat durant segles, de vegades mil·lennis, amb molt poques variacions, com si pobles que fins i tot han arribat a gairebé desaparèixer s’hi agafessin com si fos un tros de fusta enmig del naufragi. Passejar-se avui per l’univers, extraordinàriament ric, de les músiques del món és acostar-se a la memòria de cultures que han resistit durant segles al procés devastador de les colonitzacions i migracions, decadències i exilis, o processos imperialistes d’homogeneïtzació. I que potser, fins i tot, n’han obtingut, de tots aquests daltabaixos històrics, noves transformacions nascudes de l’experiència, sovint traumàtica, d’una barreja que té el seu reflex en la hibridació de les formes musicals. És a través d’aquestes músiques, profundament arrelades a formes d’entendre la vida i la cultura, de sentir l’espiritualitat i el racó més insignificant de les pràctiques quotidianes, com podem accedir, amb més intensitat del que ho pot fer la racionalitat, a l’alteritat i a la diferència de cultures que, compartint amb les nostres una humanitat comuna, es distingeixen per accents i matisos que són els que configuren, al capdavall, la matèria de la qual una cultura sempre és feta.

Cargando
No hay anuncios

La música és una de les forces civilitzadores més potents i un element nuclear de socialització i de configuració d’identitats: a través seu, i potser sense que en siguem del tot conscients, es forma la nostra subjectivitat i es negocia part de la nostra memòria col·lectiva. Per això les músiques d’arreu ens ensenyen que, a més de ser expressions locals i irrepetibles d’una manera de viure al món, també han sigut fruit de mestissatges fèrtils, de traduccions, migracions i transformacions provocades per la necessitat i les exigències de la història. Amb cada cant, amb cada melodia, viatja tot un món.