11/01/2015

Passió de col·leccionista

No hi ha infant que no hagi sentit, potser sense adonar-se’n, la passió del col·leccionista. Poden ser cromos o pedres, fulles o papallones, contes o postals, fustetes o retalls de diari. Tant se val. Sigui el que sigui, sempre és la mateixa pulsió: descobrir, recollir, aplegar, guardar, ordenar, revisar... De vegades, les col·leccions comencen sense saber que ho són: al principi sovint és només un objecte, en el qual s’ha descobert una afinitat especial, una ressonància particular, una experiència emotiva. Aviat l’objecte porta a un altre de semblant, i aleshores dos objectes ja són una història complexa, la insinuació d’un relat. Perquè mai no hi ha dos objectes idèntics: més enllà de la seva semblança, les diferències obren un petit món que ha començat a desplegar-se. Els que vinguin després ja poden arribar a configurar tot un univers. Només que això comença, les més profundes qüestions filosòfiques ja hi són totes: identitat i diferència, l’u i el múltiple, la unitat i la diversitat, el caos i l’ordre.

Walter Benjamin, un dels grans filòsofs del segle XX, va ser un col·leccionista compulsiu, i en va parlar en un dels seus llibres més prodigiosos, Direcció única, una meravella sense comparació en la literatura filosòfica del nostre temps: “Cada pedra que troba, cada flor arrencada i cada papallona capturada ja són, per a ell, l’inici d’una col·lecció, i tot el que té constitueix una col·lecció sola i única. En ell revela aquesta passió el seu autèntic rostre, aquesta severa mirada índia que segueix cremant en els antiquaris, investigadors i bibliòfils, només que amb una lluentor tèrbola i maniàtica. Només ha fet que entrar en la vida, és ja un caçador. Així caça aquells esperits dels quals ensuma el rastre en les coses”.

Cargando
No hay anuncios

Què porta els infants a guardar coses, de vegades estrambòtiques, a iniciar col·leccions, a ordenar els objectes aplegats, a continuar les sèries iniciades, a revisar-les, mirar-les un cop i un altre, indefinidament? No és pas el desig de posseir-les en propietat, perquè sovint se’n desprenen o, al cap d’un temps, les obliden. És potser el desig de fer-se un món a mida a través d’un mostrari que només qui l’ha fet en coneix les raons profundes i la fórmula alquímica que n’explica el secret que el reuneix. Potser, també, la necessitat de posar ordre, precari i provisional, en un món hostil, sempre en fuga i sovint incomprensible. O potser, fins i tot, el desig de construir-se un lloc de coses, per poder-lo habitar, que no respongui a la lògica imprevisible de l’atzar, sinó a les correspondències i analogies que només qui aplega els objectes coneix.

Les col·leccions infantils, així, de vegades s’assemblen, en miniatura o en llavor, a aquells Wunderkammern o cabinets de curiosités o wonder chambers dels segles XVI i XVII, l’època de les grans exploracions, que amuntegaven objectes de la naturalesa o produccions culturals i artesanes sovint inversemblants i heterogenis. Eren sales plenes d’objectes de coneixement i també de misteri, on la raó i la imaginació creaven híbrids incomprensibles per pura juxtaposició i que, més que recopilar el món, en realitat l’inventaven. També ho són les col·leccions infantils, com també va escriure Benjamin: “Els seus calaixos seran arsenal i zoològic, museu del crim i cripta”. Qui de petit ha col·leccionat objectes, siguin els que siguin, mai no deixarà de sentir l’estranya pulsió d’ordre capaç d’imposar una certa lògica a les coses més heterogènies. Mai no deixarà de fascinar-se davant d’aquesta petita consistència capaç de resistir totes les inclemències del món.