Fotografia
Diumenge 24/02/2022

La volta al món de Steve McCurry, el fotògraf de la nena afganesa, s’atura a Barcelona

El fotògraf nord-americà exposa per primera vegada a la capital catalana al nou centre de fotografia FotoNostrum

4 min
'Nen en ple vol'. Jodhpur, India, 2007 “Als peus de la gran fortalesa de Mehrangarh, a Jodhpur, Índia, es troba la Ciutat Blava, un petit laberint de cases entreteixides localitzades cap al nord de la ciutat. Vaig fotografiar a aquest nen corrent pels carrerons estrets amb empremtes de mans a les parets. Les empremtes de mans són una forma antiga d’art popular que he trobat i fotografiat a molts llocs del món”.

BarcelonaEl fotògraf nord-americà Steve McCurry (Filadèlfia, 1950) no es podia imaginar l'impacte que tindria el retrat que va fer a una nena afganesa de dotze anys, la Sharbat Gula, quan la va fotografiar el juny del 1984 a l'escola del camp de refugiats de Nasir Bagh durant la guerra de l'Afganistan. McCurry va observar que era una noia tímida i la va abordar l'última. Ella va accedir a posar i es va convertir en una icona incombustible de la situació crítica dels refugiats després de ser portada de la revista National Geographic amb el títol de La noia afganesa. La resta de la seva obra també ha merescut un gran reconeixement, amb guardons com el National Press Photographers Award i el World Press Photo, que ha guanyat quatre vegades. 

'Shabat Gula. Nena afganesa'. Peshawar, el Pakistan. “El 1984 era al Pakistan, als afores de Peshawar, en un camp de refugiats afganesos. Hi havia milers de tendes de campanya: una en concret estava sent utilitzada com a escola per a nenes. Vaig demanar permís a la mestra per fer-hi algunes fotografies i va accedir-hi immediatament”.

"La ubiqüitat de la fotografia és bona perquè permet que la gent documenti records importants", assegura el fotògraf. Una omnipresència que fa explícita a la mostra que ha inaugurat a la sala barcelonina dedicada a la fotografia FotoNostrum (Diputació, 48), la primera a Barcelona, en la qual exposa una vuitantena d’imatges capturades arreu del planeta. La mostra, que es podrà visitar fins al 7 de maig, porta per títol La volta al món en 80 imatges i documenta quatre dècades de trajectòria que, en paraules del fotògraf, tenen com a denominador comú la composició, el color i el contrast: "És essencial per a qualsevol fotògraf tenir curiositat per la vida i pel que t'envolta, i també són crucials la persistència i la passió per la feina".

Imatges inèdites 

A banda de La noia afganesa, a l’exposició es pot contemplar l’entrenament d’uns monjos shaolin a la Xina, un home sota una escala al Rajasthan, una tempesta de sorra a l'Índia, uns nens jugant amb un cèrcol a Madagascar i fins i tot una colla castellera a Barcelona l’any 2018. Aquesta última és una de les dues fotografies inèdites de la capital catalana que ensenyen les que, segons McCurry, són les dues cares més reconeixibles de Catalunya: la cultura castellera i l’arquitectura de Gaudí.

'Monjos shaolin. Entrenament'. Zhengzhou, la Xina, 2004. “El monestir Shaolin, de renom mundial, és conegut per la seva relació amb les arts marcials, sobretot el kung-fu. La força física i la destresa dels monjos és increïble, encara que traspuïn una profunda serenitat”.
'Home sota una escala'. Rajasthan, Índia, 2005 “Un home està assegut sota una escala blava mentre un nen la puja corrent”.

Segons Julio Hirsch-Hardy, fundador i director de FotoNostrum, es tracta de dues imatges d'acord amb l’estil i la composició de l’exposició. "McCurry mostra una visió del món que algú podria dir que és massa colorista i endolcida, però que també existeix. No tot són tragèdies en aquesta vida". 

'Castellers es preparen per fer una torre humana'. Barcelona. 2018

En una entrevista amb l'ARA per correu electrònic pocs dies abans de l'obertura de l’exposició, McCurry va esquivar la polèmica que va suscitar el descobriment el 2016 que havia manipulat digitalment algunes de les seves fotografies. Aleshores es va defensar dient que no era reporter, sinó "algú que explica històries", i en altres ocasions ha admès haver comès un error. "Ell és un artista. McCurry fa obres d’art. Ningú ha preguntat mai aquestes coses a Edward Hopper o a Da Vinci", comenta Hirsch-Hardy. 

'Tempesta de sorra'. Rajasthan, Índia, 1983 “Vaig fotografiar aquest grup de dones juntes durant una tempesta de sorra al desert de Thar. El desert de Thar és el desert més densament poblat del món i les persones que hi viuen estan acostumades a les condicions extremes”.
'Nens jugant amb cèrcols'. Baobab Avenue. Morondava, Madagascar. 2019 “Uns pocs baobabs africans, les últimes restes de les selves tropicals que una vegada van cobrir Madagascar, encara es preserven per motius religiosos, venerats per la seva edat i la seva capacitat per emmagatzemar aigua en èpoques de sequera; de vegades se’ls anomena l’Arbre de la Vida. Aquí, a la costa oest de l’illa, alguns dels arbres més antics de la Terra -capaços de viure més de dos mil·lennis- observen com dos nens fan rodar uns cèrcols”.

Nou centre de fotografia

Dirigit per Julio Hirsch-Hardy, FotoNostrum és un nou "centre cultural" que, a més d’acollir grans exposicions temporals de fotografia, funciona com a galeria comercial. "Volem exposar-hi els grans mestres per primera vegada a Barcelona al costat d’artistes emergents". Després de l’exposició de McCurry, el nou espai acollirà una mostra del fotògraf Helmut Newton en col·laboració amb el Museu de Fotografia de Berlín, i Avedon behind the scenes, un estudi visual de l’estil del reconegut Richard Avedon realitzat per Gideon Lewin.

stats