Info/gràfica

Quant de temps passem enganxats a les xarxes socials?

L’any 1997 es va registrar SixDegrees, considerada la primera xarxa social de la història. Ha passat un quart de segle des de llavors, han sorgit infinitat de noves opcions i el nombre d’usuaris ha crescut fins a arribar als més de 4.760 milions, xifra que suposa més de la meitat de la població mundial.

Portada xarxes

Les xarxes socials al món 

Xarxes més populars

En milions d’usuaris el 2022

Facebook

2.958

YouTube

2.514

WhatsApp

2.000

Instagram

2.000

WeChat

1.309

TikTok

1.051

Telegram

700

Snapchat

635

Twitter

556

Pinterest

445

Xarxes més populars

En milions d’usuaris el 2022

Facebook

2.958

YouTube

2.514

WhatsApp

2.000

Instagram

2.000

WeChat

1.309

TikTok

1.051

Telegram

700

Snapchat

635

Twitter

556

Pinterest

445

Xarxes més populars

En milions d’usuaris el 2022

Facebook

2.958

YouTube

2.514

WhatsApp

2.000

Instagram

2.000

WeChat

1.309

TikTok

1.051

Telegram

700

Snapchat

635

Twitter

556

Pinterest

445

Principals xarxes
  • Facebook

    Tot i les incomptables polèmiques que ha patit des de la seva creació, Facebook es manté com la xarxa social amb més usuaris a tot el món. Fundada el 2004 per Mark  Zuckerberg, des del 2008 la seva directora general és Sheryl Sandberg.

  • YouTube

    Aquest any la plataforma ha patit una lleu pèrdua d’usuaris (-1,87%): ha passat dels 2.562 milions als 2.514. Així i tot, manté la segona posició. El videoclip de la cançó ‘Supermercat’ del terrassenc Lildami va ser el clip en català més vist de l’any passat a la plataforma, amb més d’un milió de visualitzacions. 

  • WhatsApp

    A les previsions d’anys anteriors s’esperava que aplicacions com Telegram o Signal releguessin aquesta aplicació propietat de Meta, però continua guanyant usuaris arreu del món. Tanmateix, hi ha països on la seva presència és més popular que en altres, com Espanya, on gairebé el 90% dels usuaris de xarxes socials la fan servir. 

  • Instagram

    Després del cop que va patir l’any 2020 amb la irrupció meteòrica de TikTok, Instagram continua situada entre les xarxes socials preferides i més rendibles pel que fa a publicitat, amb més de 2.000 milions d’usuaris arreu del món. 

  • WeChat

    S’ha convertit en una aplicació que integra gairebé tots els aspectes de la vida d’un gran percentatge de la població xinesa. Part del seu èxit es deu al suport que ha rebut del govern del país asiàtic, ja que altres xarxes socials i aplicacions de missatgeria les manté bloquejades. 

  • TikTok

    Tot i ser una xarxa social relativament jove, ja que va aparèixer el 2016, TikTok ha aconseguit fer-se un lloc entre les xarxes més populars. L’any passat va ser l'apli social que més va créixer (+45%), i aquest any, tot i que el seu creixement s'ha moderat, ha seguit pujant, amb un 5,1% més que el 2022. 

  • Telegram

    L’any 2022 Telegram es va convertir en una de les 5 aplicacions més descarregades a tot al món i ja compta amb més de 700 milions d’usuaris actius.

  • Snapchat

    Poc utilitzada a casa nostra, més de 635 milions de persones la utilitzen. És molt probable que la causa del seu èxit es degui a alguns dels seus filtres, que no es troben en altres plataformes.

  • Twitter i altres aplicacions

    Twitter continua recuperant-se després dels anys d’estancament que va viure fins al 2022 (quan va tornar a créixer en usuaris, concretament un 23%) i el 2023 registra un augment del 27,5% que l’ha portat als 556 milions d’usuaris. Altres aplicacions populars a escala global són Pinterest, LinkedIn o Line. 


Creixement dels usuaris
Dades del mes de gener

Usuaris

4.760

4.623

en milions

Variació anual

4.199

en percentatge

3.709

3.461

3.196

2.789

20,9

2.307

2.078

14,6

1.857

1.720

13,2

10,1

8,3

11,9

11,0

7,2

7,9

3,0

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Usuaris

4.760

en milions

4.623

4.199

Variació anual

3.709

en percentatge

3.461

3.196

2.789

2.307

2.078

1.857

1.720

2015

2021

2019

2017

2018

2022

2020

2016

2013

2014

2023

20,9

14,6

13,2

11,9

10,1

7,9

11,0

8,3

7,2

3,0

Usuaris

4.760

4.623

en milions

4.199

Variació anual

3.709

en percentatge

3.461

3.196

2.789

2.307

2.078

1.857

1.720

2013

2014

2015

2016

2017

2019

2022

2018

2020

2021

2023

20,9

14,6

13,2

11,9

10,1

7,9

11,0

8,3

7,2

3,0

Les xarxes socials líders al món solen estar disponibles en la majoria d’idiomes i permeten als usuaris interconnectar-se de manera àgil, independentment de les fronteres geogràfiques. Aquest esforç d’adaptació té com a objectiu principal retenir els més de 4.740 milions d’usuaris actius de les xarxes en l'àmbit mundial. Una xifra que s’espera que augmenti en els pròxims anys a mesura que els usuaris que disposen d’un dispositiu mòbil també ho facin, ja que actualment el 59,3% de la població fa servir com a mínim una plataforma.

Temps mensual per apli
Mitjana en usuaris Android el 2022

Snapchat

23h 28’

23h 09’

Telegram

Twitter

Line

19h 43’

Instagram

WhatsApp

17h 20’

Facebook

YouTube

TikTok

12h 00’

10h 59’

5h 28’

3h 57’

3h 10’

23h 28’

23h 09’

19h 43’

17h 20’

12h 00’

10h 59’

5h 28’

3h 57’

3h 10’

23h 28’

23h 09’

19h 43’

17h 20’

12h 00’

10h 59’

5h 28’

3h 57’

3h 10’

Quantes hores passem connectats?

Sis hores i 37 minuts. Aquest és el temps diari mitjà que van passar els internautes de tot el món connectats a internet el tercer trimestre del 2022, segons revela l’estudi ‘Digital 2023: Global overview report’. D’aquestes gairebé set hores de connexió, 2 hores i 27 minuts estan dedicades de mitjana a les xarxes. L’enquesta, fet a usuaris d'entre 16 i 64 anys, mostra que la raó principal per la qual les persones fan servir les xarxes socials és mantenir-se en contacte amb familiars i amics. 

Temps diari per franges d'edat

Dones

Homes

3h 11’

2h 56’

2h 46’

2h 42’

2h 33’

2h 19’

2h 08’

1h 58’

1h 40’

1h 38’

De 16 a 24 anys

De 25 a 34

De 35 a 44

De 45 a 54

De 55 a 64

Dones

Homes

3h 11’

2h 56’

2h 46’

2h 42’

2h 33’

2h 19’

2h 08’

1h 58’

1h 40’

1h 38’

De 16 a 24 anys

De 25 a 34

De 35 a 44

De 45 a 54

De 55 a 64

Dones

Homes

3h 11’

2h 56’

2h 46’

2h 42’

2h 33’

2h 19’

2h 08’

1h 58’

1h 40’

1h 38’

De 55 a 64

De 16 a 24 anys

De 25 a 34

De 35 a 44

De 45 a 54

Les xarxes a Espanya

A l’estat espanyol hi viuen uns 47,5 milions de persones i gairebé el 95% de la població té accés a internet. Prop del 85% són actius en alguna xarxa social i els que més les utilitzen són el grup d'entre 25 i 34 anys, seguits de prop pels dels 35-44. Whatsapp és la xarxa social més utilitzada, amb gairebé un 90% de penetració dels usuaris que fan servir internet, seguida per Instagram i Facebook.

Xarxes més utilitzades
Percentatge d’usuaris de xarxes d'entre 16 i 64 anys

1h 55’

WhatsApp

Instagram

Facebook

Twitter

TikTok

47,7%

47,3%

89,7%

74,9%

72,5%

Instagram

Facebook

WhatsApp

89,7%

74,9%

72,5%

Twitter

TikTok

47,7%

47,3%

WhatsApp

Instagram

Facebook

89,7%

74,9%

72,5%

Twitter

TikTok

47,7

47,3

A qui seguim?
En percentatge dels usuaris de xarxes socials

Amics, familiars i coneguts

59,0

Músics

33,2

Actors

29,4

Humoristes

29,0

Restaurants i cuiners

26,7

‘Influencers’ i experts

25,8

Marques comercials

24,5

Esportistes

22,3

Amics, familiars i coneguts

59,0

Músics

33,2

Actors

29,4

Humoristes

29,0

Restaurants i cuiners

26,7

‘Influencers’ i experts

25,8

Marques comercials

24,5

Esportistes

22,3

Amics, familiars i coneguts

59,0

Músics

33,2

Actors

29,4

Humoristes

29,0

Restaurants i cuiners

26,7

‘Influencers’ i experts

25,8

Marques comercials

24,5

Esportistes

22,3

Segons l’informe Digital 2023. Global Overview report els comptes d’Instagram més seguits arreu del món els encapçalen tres jugadors de futbol: Cristiano Ronaldo, Leo Messi i Neymar Jr. En el cas de TikTok, els tiktokers Khaby Lame i Charli D’Amelio són els que acumulen més seguidors. A Twitter, Barack Obama encapçala el rànquing amb prop de 135 milions de seguidors, seguit de prop per Elon Musk. 

Principals motius per estar a les xarxes

Estar en contacte amb amics i familiars

50,2

Omplir el temps lliure

45,3

Llegir noves històries

43,3

Trobar contingut

32,1

Trobar inspiració per a activitats i compres

29,2

Estar en contacte amb amics i familiars

50,2

Omplir el temps lliure

45,3

Llegir noves històries

43,3

Trobar contingut

32,1

Trobar inspiració per a activitats i compres

29,2

Estar en contacte amb amics i familiars

50,2

Omplir el temps lliure

45,3

Llegir noves històries

43,3

Trobar contingut

32,1

Trobar inspiració per a activitats i compres

29,2

Infografia al paper de l'ARA Diumenge
Font: Informe ‘Digital 2023. Global Overview report’ de We are social i elaboració pròpia
stats