Ara mateix és com si el món estigués en ple joc de les cadires, en què es balla fins que la música para en sec i cal seure de pressa per evitar quedar fora de la partida. Però, com en la sèrie d'El joc del calamar, el que abans era una diversió infantil ara ha perdut tota innocència, ja que l’encarregat de parar la música és Donald Trump i el que està en joc és l’estabilitat mundial. Tots els grans tecnooligarques ja s’han assegurat una cadira, i ara cal veure en la resta de sectors, com el de la moda, qui lluitarà pel seient o qui s’arriscarà a no ballar al so de Trump. Uns posicionaments que, arran dels actes de presa de possessió, han quedat força evidenciats amb moltes firmes de moda, a través del gest gens fútil de vestir (o no) la família Trump.
Dilluns passat els Trump, al més pur estil família Roy de la sèrie Succession, no van escatimar recursos a l’hora d’escenificar la idea de poder, en què la indumentària va tenir un protagonisme destacat. Si bé els homes no van renunciar al convencional vestit sastre, les dones sí que van esprémer al màxim la semàntica de la indumentària com a eina de posicionament polític, amb dues figures clarament protagonistes: Melania i Ivanka. Tot i l’encartonament estètic que caracteritza les dues dones, cadascuna va representar una cara diferent de la moneda. La primera, amb un look que li tapava els ulls i l’apropava al personatge de Darth Vader de Star Wars, encarnava el vessant més sever, fred i venjatiu de Trump, a diferència d’Ivanka, que en va interpretar el cantó més aparentment amable.
Queda clar que la filla de Donald Trump marca distància estètica respecte a l’horterisme fanfarró de la seva mare Ivana. Especialment des de la primera presidència de Donald Trump, Ivanka ha apostat per un luxe silenciós que la revesteix de més credibilitat professional, perquè pensem en ella com a empresària més que com en la model que va ser. Per a tal fita, ha fet ús d’uns referents estètics escollits a consciència, com ara Audrey Hepburn, una de les actrius més unànimement estimades de Hollywood.
En aquest cas, Ivanka va lluir en el Liberty Ball de dilluns 20 una recreació literal del vestit que l’actriu duia al film Sabrina (1954). Bernard Arnault, el tercer home més ric del món i el gran magnat del món del luxe i la moda, va oferir-li aquesta recreació de l’històric vestit de Givenchy, una marca englobada dins del grup que presideix (LVMH), cosa que posicionava bona part de les cases de moda europees al costat de Donald Trump.
Ivanka també tira d’influència monàrquica per crear la seva imatge, com la de la reina Grace de Mònaco, a qui li va copiar un disseny d’Atrapa un lladre (1958) per al casament de la seva germana Tiffany el 2022. Però si hi ha una royal amb qui estableix connexions estilístiques constants, aquesta és Kate Middleton. Sense anar més lluny, el vestit jaqueta de Dior verd maragda inspirat en un de 1950 que va lluir a l’acte d’investidura és gairebé idèntic al que duia Middleton el 2012, i l’abric vermell amb llaçada al coll per al servei religiós del dimarts 21 és també el mateix que Kate portava al concert prenadalenc a l’abadia de Westminster el 2021.
Oscar de la Renta és una de les firmes que més han vestit Ivanka Trump, com en el sopar inaugural al National Building Museum de Washington del diumenge 19. La mateixa casa de moda presumia d’haver-li confeccionat aquest model personalitzat, recobert de brodats artesanals de cristalls i perles. Un fet que ha despertat fortes crítiques a les xarxes socials, on alguns seguidors han cridat al boicot de la marca per haver vestit no tan sols Ivanka sinó també Usha Vance, dona del vicepresident.
En contraposició a aquesta postura, Willy Chavarria, un dels talents més interessants i prometedors de la moda nord-americana, ha debutat a la Setmana de la Moda Masculina de París amb una desfilada que ha integrat com a so de fons el sermó de la bisbe Mariann Edgar Budde que tant va indignar Trump. Així doncs, cal esperar que el joc de les cadires finalitzi per saber quins culs s’han assegut i quins s’han quedat sense cadira.