Xumets per a adults
Mitjans de comunicació d’arreu del món s’han fet ressò d’una tendència a la Xina una mica preocupant: l’ús de xumets per a adults amb la finalitat de calmar l’ansietat. El primer a alertar-ho va ser el diari South China Morning Post i, sense que siguin dades oficials ni contrastades, sembla que s’han comercialitzat milers de xumets a través de la venda online. Per variar, TikTok hauria contribuït a fer de la ximpleria una necessitat. Han aparegut experts mèdics desaconsellant aquesta pràctica pels riscos dentals i psicològics.
Tot i que pot ser que estiguem magnificant una moda residual, només cal fer una cerca en diferents idiomes i plataformes per veure que aquests xumets per a adults estan a la venda i es poden comprar fàcilment. A Amazon n’hi ha de diverses marques i colors, entre els set i els dotze euros, anunciats específicament amb finalitats terapèutiques: “Xumet per a adults. Tetina de silicona de mida gran. Reducció de roncs. Xumet suau i còmode”. Entre les propietats, destaca la possibilitat de reduir el risc de fregar les dents mentre es dorm. A la mateixa web, però pel mercat nord-americà, hi ha molta més varietat de models i coloraines. “Big size adult pacifier for anxiety”, anuncia un dels xumets. En tots els casos es mantenen les temàtiques infantils per decorar aquests ginys de silicona: conillets, gatets, ossets o esquirols que intenten dissimular amb un toc d’innocència aquest estri per tapar boques de persones adultes, i això encara el fa més inquietant. Hi ha una marca del Canadà amb un preu molt per sobre dels de la resta del mercat: alguns arriben als vint-i-cinc dòlars. Tenen un aspecte més auster i un embalatge molt professional i seriós. A la capsa hi especifica que és exclusivament per a persones adultes i indica una pàgina web de venda que, en anglès, incorpora les paraules xumet i addicció. La mida deu ser d’uns nou o deu centímetres de diàmetre. A la foto el xumet reposa sobre dues mans juntes d’un adult. No es tracta, en cap cas, d’una disfressa. El preu no és cap broma. I venen tota mena de tetines de silicona de recanvi i fins i tot cintes per lligar el xumet amb un imperdible. La web es converteix en sòrdida a partir del moment que, a part dels xumets, apareixen models femenines adultes en actitud innocent portant pitet, bolquers o bodis amb estampats propis d’un nadó: unicorns, gossets i dinosaures de colors pastel. Podria tractar-se d’un proveïdor d’alguna fília. La línia que separa la propietat calmant dels xumets amb el fetitxisme deu ser molt fina.
Si ens comencem a trobar adults als avions o al cinema xuclant el xumet per treure’s l’angoixa de no poder fumar o intentar dormir, o per pal·liar els efectes de determinats traumes psicològics del passat, serà grotesc. Serà un exemple més d’una immaduresa col·lectiva creixent molt pertorbadora. Tenim llargues cues de gent adulta intentant comprar ninots de peluix, una necessitat constant d’aprenentatge a través de la gamificació, estilismes que eternitzen una fragilitat infantil, l’ús d’emojis per escriure, influencers de trenta anys amb conductes púbers i homes madurs que es passen el dia enganxats als videojocs o promocionant lligues de futbol tronades. Fins i tot a l’hora de reivindicar s’està generalitzant un victimisme que està més a prop de la rebequeria que de la capacitat per argumentar. El xumet és secundari enmig d’aquest panorama, però fa pensar en aquesta inèrcia d’una infantilització social nociva, que desactiva les responsabilitats personals i socials i estimula les narratives més simples. També pot facilitar polítiques paternalistes que acabin per tapar-nos la boca amb un xumet.