Un país a cop de pedal
Catalunya té una llarga tradició en el disseny i la fabricació de bicicletes i en la pràctica del ciclisme. Barcelona ha estat pionera al sud d'Europa a usar-les com a transport urbà
La tradició ciclista a Catalunya ve de llarg. La imatge de Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem i la centenària Volta Ciclista a Catalunya en són tan sols dos exemples.
Hem tingut marques com Amat (encara en actiu), Ginson i Rabasa Derbi que mostraven el potencial industrial del sector. Fins i tot ens hem inventat un esport, l'anomenat trialsin, ara biketrial, que va néixer al nostre país de la mà de les entranyables bicicletes Montesita, que feia Montesa.
Hem tingut molts campions i campiones del món en aquesta disciplina. L'aparició de les bicicletes de muntanya va fer sorgir una infinitat de clubs i aficionats per tot el territori. Hi ha iniciatives innovadores de turisme rural amb bicicleta, com ara Burricleta.com
En els últims anys el salt més important s'ha produït en l'ús de la bicicleta en entorns urbans. Barcelona ha estat pionera entre les ciutats del sud d'Europa per incorporar la bicicleta al teixit urbà i als mitjans de transport.
Tanmateix, encara queda molta feina perquè la bicicleta a la ciutat trobi el seu lloc entre els perillosos automòbils i els fràgils vianants. Les bicicletes han anat ampliant les seves prestacions i models. Ara n'hi ha de plegables, d'elèctriques i últimament la moda urbana ha incorporat les fixie, bicicletes amb aires retro, deutores del ciclisme en pista, molt lleugeres, amb quadres de carreres i pinyó fix.
Us oferim un ràpid cop d'ull a algunes bicicletes pensades, dissenyades i fabricades al nostre país.
1. Urbikes
Les bicicletes de lloguer han revolucionat el paisatge urbà. En aquest sistema de transport públic per a ciutats les bicicletes es fan servir una vegada i una altra i per això el manteniment és bàsic perquè el servei sigui viable. Urbikes, una bicicleta feta i pensada a casa nostra, ha rebut molts premis de disseny i ja s'ha instal·lat a Granollers i Terrassa i també en algunes ciutats de Dinamarca. El seu avantatge principal és la solidesa de la seva mecànica, amb un sistema de propulsió per Cardán en comptes de cadena.
2. Rabasa
Albert Adami Rabasa ha refundat l'empresa familiar i ha creat una nova bicicleta amb un esperit clarament urbà i innovador. Es tracta d'una bici amb el quadre petit i les rodes reduïdes, cosa que li dóna molta lleugeresa i maniobrabilitat. Per les seves dimensions, és fàcil de guardar a casa i de portar en transport públic. Però, a més, ha estat dissenyada ergonòmicament perquè el ciclista vagi dret. D'aquesta manera manté una posició de pedaleig confortable que li permet controlar millor el trànsit i tot el que passa al seu voltant.
3. Mora bike
Josep Mora, un dissenyador conegut per la capacitat d'aplicar mecanismes innovadors a objectes domèstics, té alguns vehicles interessants, com és el cas d'una bicicleta de fusta que va fer per a la marca Camper i un cotxe esportiu impulsat per energia solar. La Mora Bike és una bicicleta plegable que combina altres prestacions: pes reduït, mecànica sofisticada i producció semiartesanal que incorpora paràmetres de sostenibilitat en el procés. El seu sistema de plegatge és potser el millor dels que hi ha al mercat, per rapidesa i resultat compacte.
4. Dosnoventa
Dosnoventa és una empresa jove, especialitzada en les anomenades fixie , les bicicletes urbanes de pinyó fix. Ben introduïda al mercat nord-americà, i sobretot a Nova York, aquesta empresa aporta uns quadres extremadament lleugers molt aptes per al ciclisme urbà amb uns acabats molt en la línia de les últimes tendències en moda. Herència de les carreres en pista Keirin del Japó, aquestes bicicletes d'una sola marxa s'estan convertint en un fenomen i ja comencen a aparèixer clubs i grups de ciclistes fixie .
5. Monty M5
Monty ja fa molts anys que dissenya bicicletes de diverses tipologies, però on destaca i molt és en les bicicletes de biketrial. De la mà d'Ot Pi, diverses vegades campió del món de l'especialitat, i del seu pare l'empresa ha anat innovant permanentment. Les seves bicicletes de trial han estat guanyadores amb altres corredors en tot tipus de competicions. La M5 es l'últim pas, per ara, en aquesta línia. Una prova clara que quan l'especialització es porta al límit els resultats poden ser sorprenents per als neòfits.
6. Grow
Àlex Fernández Camps és un dissenyador que ja ha col·laborat anteriorment amb Orbea en el desenvolupament de bicicletes. Ho va fer amb la bicicleta oficial del Fòrum 2004, dissenyada per un altre català, Elias Bonet. El més característic del disseny de la bicicleta Grow és la seva capacitat de créixer a mesura que el nen creix, per la qual cosa dura més del doble del normal. A més de reduir els costos econòmics i ecològics, té un ajust ergonòmic més bo i evita que els nens vagin amb bicicletes que no els corresponen per alçada.
7. Batec
Batec és una creació de la firma Atbach (Ajudes Tècniques Bach), la primera empresa de tot l'Estat que fabrica models de handbikes (bicicletes impulsades amb les mans), especialment pensades per a discapacitats físics. Les bicicletes Batec s'acoblen a la cadira de rodes en només uns segons i la converteixen en un tricicle, de propulsió manual o elèctrica, que s'acciona amb els braços. Aquests vehicles augmenten la mobilitat i permeten als usuaris accedir amb facilitat a llocs usualment vetats a les cadires de rodes.