Un peu a Hollywood

Ariadna Gil, serena i segura

Ariadna Gil, serena i segura
2 min

El primer peu a Hollywood d’Ariadna Gil el va posar simbòlicament el 21 de març de 1994. Va ser la nit de la 66a edició dels Oscars, la nit en què Belle Époque, de Fernando Trueba, va guanyar l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa. El film, natural, vitalista, lluminós, conserva avui el seu encant i fa vertigen pensar en la importància que va tenir en el seu moment i com va canviar la vida de molts dels que hi van participar. La carrera cinematogràfica d’Ariadna Gil tot just alçava el vol. L’havíem vist a Capità Escalaborns i Amo tu cama rica, sense perdre de vista -els teleaddictes no ens n’oblidem- que va presentar una de les temporades de Betes i films a TV3. A partir de Belle Époque l’enlairament va ser fulgurant, fins a convertir-se, a mitjans de la dècada dels 90, en una de les cares fonamentals del cinema espanyol: Malena es un nombre de tango, Libertarias, Antártida,Lágrimas negras... Les seves protagonistes, amb directors tan destacables com Vicente Aranda, Ricardo Franco i Emilio Martínez-Lázaro, van consolidar un trajecte molt marcat, en paral·lel a la coneixença de David Trueba -germà petit del Fernando i guionista d’Amo tu cama rica i Los peores años de nuestra vida-, que acabaria sent la seva parella. Junts faran també Obra maestra i Soldados de Salamina, dos dels papers més destacats de l’Ariadna. Una relació de connivència, de connexió, d’entesa artística mútua que va resultar ben productiva.

Hollywood va tornar a ella o ella va tornar a Hollywood en connivència amb la seva següent parella, Viggo Mortensen. Van fer plegats l’exagerada superproducció Alatriste i també el western d’Appalosa, dirigit pel gran Ed Harris. “Només vull fer coses en les quals crec fermament” és la frase que Gil no es cansa de repetir a cada entrevista. I no és que en faci gaires, només quan li toca per contracte promocionar una sèrie o una pel·lícula. Fa anys que el cinema espanyol sembla haver-se oblidat d’ella per oferir-li projectes engrescadors. L’estrena recent de Solo una vez, que aborda la plaga dels maltractaments masclistes, ens retorna una Ariadna serena i segura.

stats