Cada casa, un món
Diumenge 16/10/2021

Una caseta de 15 m2 i energia de 12 volts

12 Volt Retreat - #1 siurell a Migjorn de Mallorca. Obra de Mariana de Delás, arquitecta.

3 min
12 Volt Retreat - #1 siurell Mariana de Delás, arquitecta 
 Migjorn de Mallorca Una caseta de 15 m2 i energia de 12 volts

És un experiment, una investigació sobre les possibilitats de recuperar i donar una nova vida a les nombroses petitíssimes construccions que hi ha al camp i que antigament servien de refugi per als pastors i caçadors o com a casetes per a les eines agrícoles. Aquest repte és el que es va plantejar Mariana de Delás -una arquitecta que treballa des de Mallorca, Barcelona i Madrid- amb una d’aquestes casetes, situada en un pinar del Migjorn mallorquí. El projecte, que ha anomenat 12 Volt Retreat - #1 Siurell, esdevé, així, una prova pilot carregada d’idees per a aquests refugis, molts dels quals ara abandonats, que solen tenir unes dimensions que van dels 5 als 20 m. Aquesta caseta només en té 15, de metres quadrats.

Un cau, un niu, un món minúscul i tan bàsic com idíl·lic és el que ha aconseguit crear l’arquitecta dins la que era una senzilla construcció de marès (pedra arenisca) i teulada a una sola aigua, que és com són la majoria de les casetes d’eines que esquitxen el paisatge rural de Mallorca. La que ens ocupa, com moltes d’aquestes casetes, fins i tot té a la vora la pedrera de la qual es va extreure el marès per a la seva edificació. En un exercici de creativitat que reuneix tradició i contemporaneïtat, la peça de marès més típica, la de 80 x 40 cm, que és la que construeix la caseta i que queda vista a la façana, s’ha fet servir a l’interior per fer la pràctica totalitat de les peces del mobiliari: els prestatges, els bancs d’obra i fins i tot el seient dels tamborets s’han autoconstruït acoblant en diverses posicions o retallant aquestes peces de marès. Els mobles i elements metàl·lics, com ara la gran finestra, el ventilador amb aspecte de molí i els mateixos tamborets fets amb acer pintat de vermell brillant són una obra conjunta entre Mariana de Delás i els components de l’estudi 2monos.

Molts d’aquests elements tenen una funció doble o múltiple per treure profit a un espai tan reduït. El finestral serveix també com a banc per seure a l’interior de la caseta. El sofà d’obra es pot fer servir també de llit i de lloc d’emmagatzematge. I la canaleta que recull l’aigua de les teulades acaba amb un poal per a una dutxa d’una sola remullada.

Austeritat en el consum de l’aigua com a bé escàs, i també austeritat en el disseny dels dispositius mecànics, elèctrics i de sanejament d’aquest prototip de refugi temporal. Tots estan concebuts per funcionar amb només 12 volts, la qual cosa, a més, és una manera d’evitar riscos d’incendi en una zona de pinar extraordinàriament seca. Però sobretot vol promoure un estil de vida de menys consum energètic i explorar les possibilitats de les bateries portàtils. En aquest sentit, com que la caseta es troba a l’ombra dels pins, s’ha inventat un carretó solar per buscar els raigs i carregar les bateries que donen energia a la casa.

En tot cas, més enllà de l’exercici conceptual per a la renovació de les diminutes construccions agrícoles i al marge de la investigació sobre materials i aprofitament dels recursos mínims, aquesta obra de Mariana de Delás fa una enginyosa clucada d’ull als siurells, les figuretes de fang pintades de blanc i amb pinzellades vermelles i verdes o blaves. Tan mallorquines com aquesta caseta.

La finestra-seient que il·lumina i dona vida

Mariana de Delás confessa que la principal intervenció arquitectònica que s’ha fet en aquest refugi del Migjorn mallorquí és la creació de la gran finestra de perfil vermell brillant. Pensada i realitzada entre l’arquitecta i 2monos -un estudi ubicat a Campos format per “artesans contemporanis per a una revolució lenta”, segons la seva pròpia definició-, la finestra, com altres elements d’aquesta caseta, té una doble funció. El marc ha estat dissenyat perquè serveixi de seient a l’interior de la casa, alhora que s’ha treballat perquè els perfils metàl·lics siguin tan prims com sigui possible i aconseguir la màxima llum natural, vistes més amples i també lleugeresa i elegància. Després d’idear un mecanisme d’obertura fàcil, el vidre s’aixeca per deixar pas a l’aire, afavorint tant la ventilació creuada com la connexió entre interior i exterior, de la qual la caseta estava mancada.

stats