Com si no haguessin passat 50 anys
Per al blanc i negre del videoclip del tema ‘Flawless’ de Beyoncé, el seu director creatiu es va inspirar en les fotografies de Bruce Davidson, que ara s’exposen a la Fundació Mapfre de Barcelona
Els Estats units viuen en els últims temps sacsejats pel rebrot furiós de les tensions racials, un conflicte que una societat presumptament modèlica en la seva civilització no ha pogut guarir ni amb l’antídot d’un inquilí negre a la Casa Blanca. L’estat de coses actual, que ens arriba amb la immediatesa de les xarxes socials, podria tenir una bona il·lustració amb les imatges que el fotògraf Bruce Davidson (Illinois, 1933) va captar fa mig segle en un país que, en molts aspectes, no ha evolucionat gaire. La sèrie 'Bandes de Brooklyn' (1959) no es detenia en trifulgues de carrer, sinó que gratava les esquerdes d’un barri marginal per testimoniar la tensió emocional que hi bategava. Les instantànies del cicle 'Temps de canvi', datades entre el 1961 i el 1965, són testimoni del període més intens de la lluita pels drets civils. 'Carrer 100 Est' (1966-1968) se submergia en l’Spanish Harlem per mostrar la realitat de negres i llatins que el món exterior s’entestava a invisibilitzar. Són algunes de les 190 fotografies que integren la primera gran retrospectiva de Bruce Davidson que tenim a l’abast, fins al 28 d’agost, a la Sala Garriga i Nogués de Barcelona, seu de la Fundació Mapfre.