"Aprèn a utilitzar el núvol perquè és la manera més segura de tenir les dades guardades"
Armen Grigoryan (37 anys) és reparador de mòbils i ordinadors. D'origen armeni, és autodidacta i es dedica a arreglar els gadgets tecnològics que omplen el nostre dia a dia
BarcelonaHi ha qui sembla que neix amb un do per arreglar coses. L'Armen Grigoryan havia après de manera autodidàctica a muntar i desmuntar ordinadors i mòbils. Uns amics van portar un dispositiu a reparar i, després del desastre que els van fer, es va dir: "Ho puc fer jo". Va pensar en un negoci de venda de components amb un punt de recollida física, però la idea va virar cap a la botiga de reparació de mòbils i ordinadors Movil Clinic, que va inaugurar el 2015 a Còrsega 567. Durant la pandèmia en va obrir una segona a Gran de Gràcia 161, on atén en Raúl Barnés, de 32 anys. Procuren treballar amb rapidesa, perquè el mòbil s'ha convertit en una part més del nostre cos i els reparadors en el seu metge. "Aquí teniu els doctors. Per arribar al problema necessito saber què ha passat", afirma Barnés amb motiu. Hi ha qui sent vergonya de dir que el mòbil li ha caigut al vàter, tot un clàssic, però deixeu-vos de circumloquis: com més aviat reveleu què ha passat, més opcions d'èxit tindrà la reparació.
Sobretot cal diligència si el mòbil s'ha mullat. "És bastant complicat de reparar. És com un càncer", avisa Barnés. El més habitual és que arreglin pantalles, bateries o connectors dels carregadors. Hi ha casos impossibles de reparar (o gairebé), com ara models que fallen o el reconeixement facial d'Apple, però Grigoryan i Barnés estan a punt d'assolir una fita: obtindran l'habilitació com a reparadors oficials d'Apple, tot un mèrit perquè s'obren camí aprenent per ells mateixos. Barnés va estudiar com una FP d'informàtica a Cuba i Grigoryan, d'origen armeni, sempre ha estat autodidacta, i tots dos creuen que la formació en reparació hauria de ser més completa i regulada. Ofereixen un consell de primera per evitar patir un drama si acaba el contingut del mòbil perdut al vàter: guardeu-ho tot a internet. "Molta gent no utilitza el núvol i té tota la seva vida al mòbil", recorda Grigoryan, així que recomana amb insistència: "Aprèn a utilitzar el núvol perquè és la manera més segura de tenir les dades guardades". Un altre consell: no us deixeu enlluernar per allò que sembla barat. Si el nostre mòbil va costar 1.000 euros i canviar la pantalla feta malbé val 300, mireu de reparar-lo. "Amb un mòbil nou de 300 euros no tindràs les mateixes característiques que l'antic", subratlla Grigoryan. La tecnologia avança tan ràpidament que els dos s'imaginen un futur sense mòbils i amb les seves funcions implantades al cos. Si mai arriba aquest dia, els tocarà adaptar-s'hi.