"Si als 50 anys estic com aquella bici BH dels 70 ja estaré content"
El Jonathan Rodríguez (31 anys) és reparador de bicicletes. S'acaba de fer càrrec d'un taller i té ganes de formar-se i seguir aprenent l'ofici
BarcelonaLa vida fa girs inesperats. En Jonathan Rodríguez va traslladar-se a Barcelona el 2020 en plena pandèmia per continuar els seus estudis d'educació física. Les dificultats per convalidar les assignatures que ja havia cursat a l'Uruguai i les oportunitats que convé aprofitar quan es presenten han fet que des de l'1 de desembre s'hagi fet càrrec de Zuri Bike. És una botiga de reparació de bicicletes a Diputació 113, just al davant d'un dels carrils bici més veterans de Barcelona. "Tot ha anat molt ràpid i encara ho estic assimilant", confessa Rodríguez. A l'Uruguai ja anava en bici i aquí havia treballat fent manteniment de bicicletes per a turistes, però assumir un negoci és tota una altra cosa. Rodríguez sent cert respecte pel pas que acaba de fer, però és veure'l i endevinar que té un gran futur al davant: s'hi mira perquè tot surti bé, acaba de fer un curs de reparació a l'Escola de Mecànica de Bicicletes (EMEB) i als migdies no deixa la botiga encara que abaixa la persiana per dinar perquè vol tenir-ho tot a punt.
Els ciclistes creu que també haurien de tenir sempre la bici en ordre per evitar ensurts. "Se't trenca la pantalla del mòbil i potser el pots seguir utilitzant, però una bicicleta en mal estat no la pots fer servir per la teva pròpia seguretat", avisa. Una punxada la pot tenir tothom, però sense haver fet un cert manteniment a la bicicleta, els mals poden ser més grans. Si es fa servir amb certa assiduïtat o s'aparca a la intempèrie, val més netejar-la mínimament i comprovar que està tot bé almenys un parell de cops a la setmana. La brutícia pot acabar fent malbé la transmissió i Rodríguez remarca que, "en general, les reparacions són més cares" si no s'ha fet un manteniment a la bici. A l'hora de comprar-ne una per anar per ciutat, no desdenyeu la idea d'adquirir-ne una de segona mà. "Si als 50 anys estic com aquella BH dels 70 ja estaré content", diu Rodríguez, i assenyala una bici vermella que té la pintura una mica aixecada com a única marca evident del pas del temps. Segons ell, "en general a les bicicletes més antigues els components es feien perquè duressin", mentre que "a les noves es fan perquè durin poc temps". Alhora les de muntanya han millorat molt en relació amb les mountain bike dels 90 i, en aquest cas, val més optar per una nova de trinca. De cara al futur, Rodríguez vol especialitzar-se en la reparació de bicicletes més modernes. "S'ha de seguir aprenent per no quedar enrere, perquè d'aquí uns anys tot serà elèctric", vaticina.