02/06/2023

Ets una ‘clean girl’?

3 min
Martarile

Les marques de cosmètics i les influencers de l’estètica femenina insisteixen en la tendència de les clean girls, les noies netes. Es tracta d’aconseguir una aparença distingida, polida, natural i fresca. Aquest aspecte ha començat a potenciar-se en grans esdeveniments on, fins ara, la tradició i la inèrcia imposaven l’ostentació del maquillatge com a símbol de màxima elegància. Ara, en celebracions, festes i gales de premis, els presumptes experts en moda que esquarteren les seves víctimes valoren cada vegada més les famoses que s’han sumat al que en castellà en diuen “efecto cara lavada”. Són dones que, suposadament, s’han limitat a rentar-se la cara abans de sortir de casa sense afegir-hi cap producte que modifiqui la seva imatge. Es tracta de potenciar allò que en diuen bellesa natural.

Però, per descomptat, aquesta estètica de natural en té poc. Són dones sense taques, ni arrugues, ni pigues, ni acne. Tot plegat està pensat per transmetre un estil poc pensat, sense esforç i espontani. Normalment està associat a noies joves, primes i joves. Van amb el cabell recollit, amb una cua que els tensa la pell o un monyo despreocupat. El clean look també s’associa a una moda austera però de qualitat. Tons suaus i peces sòbries que atorguen un aire senzill però distingit. Per descomptat les clean girls han d’estar netes per fora i per dins i, per tant, no prenen cafè sinó sucs verds. El consum d’aquests sucs i batuts vegetals s’associa a aquesta pell miraculosament impol·luta i lluminosa. Perquè totes les clean girls tenen una vida detox. S’alimenten del nutritiu aire que es desprèn del lleuger batec d’ales de les papallones, que proporciona als seus pòmuls aquella lluentor irisada tan característica. Els dona l’aspecte de deesses gregues. Per descomptat, la religió clean és un estil de vida. La seva pell va a joc amb la decoració de la llar, minimalista i de tonalitats terroses. Tenen una màrfega per fer meditació i ioga, però elles no suen. Només brillen.

A qualsevol edat, les dones som bombardejades amb tota mena de missatges per cuidar-nos i, cada vegada més, s’espera de nosaltres aquest aspecte pulcre i angelical. Perquè la netedat, aquesta superhigiene visual, s’ajusta molt dissimuladament, sense que ho sembli, als patrons de l’opressió femenina i, a la vegada, és classista i excloent. Exclou dones racialitzades, pobres, que surten de la norma, imperfectes o, senzillament, poc obsessionades en el seu aspecte. Es ven l’efecte cara neta com una oda al body-positive, el sigues tu mateixa, però és una premissa falsa. Perquè el que et demanen és que el teu body, perquè sigui positive, exigeixi dedicació. L’apogeu d’aquesta estètica, que es fa palès en l’increment d’hores de vídeos i tutorials a les xarxes, està íntimament lligat a la venda de cosmètics, maquillatge i suplements alimentaris. La gràcia del clean look és aparentar una absència d’ús de productes. Però, en realitat, el que proposen és maquillar-se perquè sembli que no vas maquillada. A internet hi ha rutines d’higiene amb setze passos diferents i dotze productes per embellir la pell. Després, tota mena de maquillatges i pinzells per esculpir-te el Photoshop directament a la cara. I productes per als cabells per crear l’efecte d’acabat de rentar. Perquè rentant-te’l no n’hi ha prou. Te l’has d’embrutar perquè sembli encara més net. En el súmmum de la hipocresia representa que tota aquesta tirania consumista i estètica ha de semblar que no demana cap esforç, que et lleves així. Perquè les noies netes gaudeixen de la vida. Una vida invertida en empassar-se hores i hores de vídeos i tutorials de bellesa per semblar naturals.

stats