Info/gràfica

Els drons comercials han vingut per quedar-se

La paraula ‘dron’ ja no remet a la idea de futurista. Desenvolupats originalment durant el segle XX per a usos militars –com la majoria de ginys tecnològics–, sembla que es consolidaran aquest segle XXI com a eines essencials i molt útils. Gràcies a unes millors capacitats de control i la reducció de costos econòmics, els drons comercials han trobat el seu lloc dins la societat actual

Un multirotor equipat amb una càmera sobrevola una zona urbana
3 min

Un ‘abellot’ per a cada situació

El seu nom prové de la paraula anglesa ‘drone’, que significa literalment abellot (abella mascle). Es poden classificar de diferents maneres, a part de la seva funció:

  • Ala: rotatòria, fixa o híbrids. Defineix la silueta general, els sistemes de motorització i característiques com la maniobrabilitat o l’autonomia.
  • Mètode de control: autònom, control remot o supervisat/monitoritzat. Determina el vincle amb el pilot, en cas d’haver-n’hi, i el marge de dependència humana que té.
  • Medi: aeri, terrestre o marítim. Són menys coneguts, però existeixen vehicles no tripulats per a qualsevol terreny.

Dron d'ala rotatòria. Representen més d’un 80% del mercat, per això són el tipus de dron més comú i utilitzat tant en l’àmbit del lleure com el professional. Són coneguts també com a multirotors i poden tenir un nombre diferent de motors segons la seva funció. Ofereixen una gran versatilitat, ja que permeten instal·lar-hi tot tipus d’aparells, sobretot càmeres. S’enlairen i aterren en vertical i ofereixen molta mobilitat a l’aire, tot i que el seu gran inconvenient sol estar relacionat amb l'autonomia de vol que ofereixen.

Dron d'ala fixa. Capaços d'aprofitar l'aire i mantenir el vol servint-se de la seva aerodinàmica, tenen un disseny o estètica similar als avions de radiocontrol. Solen ser utilitzats per fer el mapatge de grans superfícies gràcies a la seva gran autonomia. El principal inconvenient és que no es poden mantenir aturats en un punt determinat ni enlairar-se de forma autònoma: tenen menys marge de maniobra.

Drons híbrids i altres. A mesura que ha avançat la tecnologia i han sorgit noves necessitats, han aparegut aparells amb funcions híbrides. Des d’ales fixes amb suport rotatori per enlairar-se sols fins a rotors d’una sola hèlix similars a un helicòpter. No hi ha límit!

Un octocòpter equipat amb material professional de gravació
Un dron d’ala rotatòria supervisant una extensió de plaques solars

Què aporten a la societat

Entre els factors clau que impulsa el mercat dels drons comercials hi ha la seva aplicació creixent als sectors de l’entreteniment, l’agricultura i l’energia i la previsió d’una reformulació de la logística en el comerç digital, així com la implementació de noves regulacions de suport als drons per part dels organismes governamentals arreu del món.

Les funcions principals dels drons
  • Agricultura Detecció de malalties i plagues, reg, cultiu i revisió de les terres. L’agricultura és un sector molt beneficiat, sobretot per als que treballen en grans superfícies de collita.
  • Repartiment i logística Es preveu que aquest segment tingui el creixement més alt de tots fins al 2028. Els drons estan preparats per transformar el sector a tot el món a causa de l’aparició de la indústria del comerç electrònic. Utilitzats cada cop més per a l’emmagatzematge de productes i el lliurament de mercaderies, d’una manera més automàtica i més barata, també són molt útils per a tasques concretes que requereixen moltes hores de treball, com ara l’escaneig de codis de barres, un servei clau dels drons als magatzems.
  • Energia Els drons permeten revisar i trobar els petits errors i avaries de les grans xarxes energètiques que ens envolten, des de grans extensions amb molins de vent fins a quilomètriques canonades de gas.
  • Mitjans i entreteniment Amb una mica més d’un quart de la quota de mercat, s’espera que continuïn dominant. Els cineastes han començat a utilitzar drons professionals per capturar fotogrames precisos d’una manera econòmica i en el món de la publicitat hi ha una creixent demanda de clients que volen incloure el recurs de la fotografia aèria.
  • Mercat immobiliari i construcció Seguiments exhaustius de les obres en cada moment i mètriques precises dels progressos, a més de fer estudis del seu impacte mediambiental.
  • Seguretat i aplicació de la llei Càmeres, sensors tèrmics i altres aparells per a interiors i exteriors. Control i seguretat a vista d’ocell.
  • Altres usos Des de l’ús personal per esbargir la ment fins a curses trepidants entre els més competitius, els drons també són oci i cadascú pot trobar-los la seva funció.

Un mercat que vol volar alt

El volum del mercat mundial de drons comercials es va estimar en 13.400 milions de dòlars el 2020 i es preveu que arribi fins als 20.800 milions aquest any. Però això sembla només el principi, perquè s’espera que el mercat augmenti a una taxa de creixement anual composta del 57,5% entre el 2021 i el 2028 per arribar fins als 501.400 milions.

Els Estats Units i les grans empreses com a principals impulsors dels drons comercials. Amèrica del Nord va dominar el mercat de drons comercials amb una quota de volum del 37% el 2020. Això es deu a les iniciatives governamentals favorables al progrés i la tecnologia dels drons juntament amb la creixent demanda de les empreses que es dediquen a recopilar dades i informació amb drons.

Quines són les principals empreses que controlen el mercat dels drons. La competència tecnològica dels EUA contra la Xina és ben present també en aquest mercat, perquè alguns dels actors clau que hi operen són DJI, Parrot, Xiaomi, AeroVironment, Yuneec, 3D Robotics, Insitu i EHang (4 de xineses, 3 d’americanes i només 1 de francesa en representació d’Europa). Aquesta última, EHang, és la creadora del batejat com a ‘megadron’ per la Policia Nacional espanyola, adquirit l’octubre passat.

El nou "megadron" que ha adquirit la Policía Nacional espanyola

Tot i que sovint als drons també se’ls anomena UAV (vehicle aeri no tripulat, per les sigles en anglès), la tecnologia al seu voltant ha impulsat nous tipus de vehicles com ara l’eHang 216, els anomenats AAV (vehicle aeri autònom).

Infografia al paper de l'ARA Diumenge

Font: Grand View Research i elaboració pròpia

stats