Viatges
Diumenge 30/03/2023

Glacier Express: El tren exprés més lent del món circula pels Alps suïssos

Us proposem una ruta a càmera lenta per paisatges alpins, boscos i cims nevats

Sergi Reboredo
5 min
El Glacier Express al seu pas pel viaducte Landwasser als Als suïssos.

ZermattNo són més de vuit hores les que triga aquest tren panoràmic –el Glacier Express– a recórrer els emblemàtics paratges dels Alps suïssos. Però són més que suficients per fer-nos adonar de la grandiositat i la bellesa d'aquest racó d'Europa pel qual transita el tren des de fa gairebé un segle. Malgrat dir-se express, no es tracta en absolut d'un tren d'alta velocitat, sinó més aviat el contrari. La seva lentitud –que figura com a senyal d'identitat des dels seus començaments– ens permet delectar-nos amb un paisatge de postal, a cada quilòmetre més impressionant i canviant segons les estacions.

Conformen l'escenari muntanyes vertiginoses, miralls d'aigua idíl·lics, boscos d'avets i pins, valls esquitxades de cabanes alpines.

Les vistes des de la cabina del conductor del Glacier Express

Els Alps per les finestretes

El Glacier Express inicia el seu trajecte a la localitat de Zermatt, seu d'una de les estacions d'esquí més antigues i carismàtiques de Suïssa, en ple cor alpí. En unes vuit hores recorre 291 km, travessant 91 túnels i creuant 291 ponts, és a dir, un per quilòmetre. El tren surt sempre amb absoluta puntualitat suïssa a les 8.52 h del matí. Zermatt, una comuna del cantó de Valais de tot just 6.000 habitants, s'ha fet famosa per estar situada al costat del mont Cerví i per ser la base de l'enorme estació d'esquí de Zermatt i Breuil-Cervinia, una de les millors del país. A l'hivern, un mantell blanc cobreix les teulades de les cases i crea una atmosfera única digna d'un conte de fades.

El Cerví, un dels cims més famosos de Suïssa

Per rememorar les gestes dels herois de l'alta muntanya, abans de pujar al Glacier Express, al poble de Zermatt és possible emprendre un petit viatge per l'alta muntanya en el Gornergrat, un singular tren cremallera, considerat el més alt d'Europa, que recorre en tot just mitja hora 10 km de pujades costerudes, passant dels 1.500 als 3.089 m d'altitud.

A mesura que ens allunyem del barri de Winkelmatten, als afores de la ciutat, i continuem pujant gradualment, un paisatge trufat d'avets emmarca la preciosa silueta del Cerví, cada vegada més a prop. Després de diverses parades s'arriba finalment a l'estació superior, situada a 3.100 m d'altitud.

Turistes dins del tren cremallera de Gornergrat

Camí a Brig

Però tornem al Glacier Express. Un cop deixem enrere Zermatt, el passatger gaudeix de les fantàstiques vistes del Cerví, però aviat el deixem enrere perquè el tren discorre en direcció nord baixant per valls d'espectacular bellesa fins a arribar a Brig. Fa un descens gradual des dels 1.604 m d'altitud fins als 670 m de Brig.

Són els primers compassos del trajecte i des de les finestres encara no s'arriba a veure el sol, ja que el tren zigzagueja pel fons de la vall. Els cims de les muntanyes, sobretot en el seu costat nord, es mantenen nevats gran part de l'any. Una catifa verda cobreix el prat en el qual apareixen dispersos els típics caserius de fusta de Valais, i abrigalla a vegades algunes esglésies barroques. El tren s'atura a Brig, petita població de la vall del Roine, a les 10.15 h.

Una vegada allà gira al nord-est per un tram bastant oriental de la vall del Roine, cap al port de Furka, i torna a baixar cap a Andermatt abans d'enfilar-se de nou fins al port d'Oberalp, el punt més elevat del recorregut, situat a 2.033 m d'altitud. Des d'aquí zigzagueja paral·lel al riu Vorderrhein i travessa Disentis/Mustér fins a arribar a Chur.

Els paisatges alpins que es veuen en el recorregut del tren
Més paisatges i boscos alpins que es veuen en el recorregut del tren

Pel túnel de Furka

Però aturem-nos en el llegendari pas de Furka –el segon port més alt de Suïssa–, que comunica Gletsch, al cantó de Valais, amb Andermatt, al cantó d'Uri. Es tracta d'un túnel construït l'any 1982, de 15,4 km de longitud, en el qual les vistes de l'exterior es fonen a negre durant uns 15 minuts. La neu, que encara perdura ben entrada la primavera en aquesta part del recorregut, dona pas de nou a verds prats i el tren circula en un suau descens per l'impressionant congost del Rin fins a arribar a Chur. Són les 14.15 i tren s'atura un quart d'hora a l'estació de Chur. Per als cinèfils, Chur compta amb l'al·licient de ser el lloc de naixement d'H.R. Giger, el famós creador d'efectes especials d'algunes pel·lícules de Hollywood com ara Alien: el vuitè passatger (1979), per la qual va obtenir un Oscar.

El viaducte Landwasser

Viaductes impressionants

De Chur a St. Moritz hi ha únicament dues hores, però el paisatge és tan fascinant que el temps passa volant. Tots els passatgers es queden bocabadats quan arriben al punt més espectacular del trajecte i emblema del tren: el viaducte de Landwasser, també conegut com el pont de Filisur. Sis impressionants arcs de pedra s'estenen en un atrevit revolt a dreta de 136 m de llarg i 65 m de caiguda lliure. Posteriorment, el tren circula per la vall d'Albula. Aquí, en una secció de via entre Predra i Bergün de tot just 12 km, se succeeixen ininterrompudament sis viaductes, tres túnels en espiral i dos helicoidals, una obra faraònica d'enginyeria ferroviària per superar més de 400 m de desnivell i no sobrepassar el gradient màxim, estipulat en un 3,5%. El tren s'interna ara al túnel d'Albula, de gairebé 6 km de longitud, per continuar sense aturar-se a l'estació de Spinas, on el comboi baixa un pendent pronunciat del 3,2% per arribar a Öberengadine a Val Bever. Pocs minuts després entrem a la terminal del ferrocarril Albula a St. Moritz, destí final.

St. Moritz, el regne de les neus

St. Moritz o Sankt Moritz no és una destinació turística més. Aquesta comuna suïssa del cantó dels Grisons, de tot just 5.000 habitants, va saltar a la fama el 1928 amb la celebració dels Jocs Olímpics d'Hivern, esdeveniment que va tornar a repetir-se el 1948, la qual cosa els va posicionar en l'àmbit mundial com a referent indiscutible d'aquest esport. A la via Serlas, la seva artèria principal, hi trobem les botigues més selectes del món, com ara Chanel, Louis Vuitton, Omega, Versace o Cartier, i el llac homònim, als peus del qual s'estén la vila, que es converteix en una estupenda pista de gel a l'hivern o en un agradable lloc per on passejar i practicar esports nàutics a l'estiu.

Vista panoràmica de Saint Moritz
La Reformierte Kirche de Saint Moritz

La ciutat a vista d'ocell

El colofó perfecte per a aquest viatge amb el Glacier Express és pujar al funicular vertical de Muottas Muragl, situat a pocs quilòmetres de St. Moritz, que ofereix un espectacle panoràmic impressionant des dels llacs de l'Alta Engadina, amb la ciutat al fons, i que arriba fins als pics de Piz Palü i Piz Bernina, amb el blanc característic de les seves parets. El funicular puja des de Punt Muragl, situat a 700 m, fins als 2.454 m del cim de Muottas Muragl en tan sols 10 minuts. Una vegada al cim es pot gaudir d'esplèndides postes de sol des del mirador, quedar-se a dormir en un hotel de fusta amb decoració alpina o, si és hivern, gaudir de la pista de trineus i passejar amb raquetes de neu.

stats