Tradició familiar

Ignasi Pujol
19/08/2012
2 min

L'estructura empresarial del negoci hoteler a Catalunya és eminentment familiar. Si prenem com a referència Barcelona, que en els últims anys ha vist créixer exponencialment el seu nombre d'establiments hotelers, aquesta activitat econòmica està liderada per grans famílies catalanes, com els Gaspart (Husa), els Soldevila (Majestic), Mestre (Expo Hoteles) i Vallet (Catalonia).

No obstant, durant els últims anys aquestes empreses familiars tampoc han pogut impedir la implantació a la capital catalana de les grans firmes internacionals del sector, com Hilton, Marriott, Intercontinental, Starwood i Mandarin Oriental. Un fenomen habitual a les grans capitals mundials però del qual Barcelona s'havia sabut protegir fins no fa gaire.

En qualsevol cas, en aquests moments la ciutat disposa de 32.400 places hoteleres i 23 establiments amb la categoria de cinc estrelles. L'enriquiment i la modernització de la planta hotelera de la ciutat, així com la competitivitat en preus, va ser una de les claus de l'elecció de Barcelona com a Mobile World Capital el juliol del 2011, en què competia amb París, Munic i Milà.

L'any passat la capital catalana va registrar 16,1 milions de pernoctacions hoteleres, mentre que abans dels Jocs Olímpics del 1992 aquesta xifra era de set milions. Aquest espectacular creixement ha significat també un enduriment de la competència i les cadenes familiars més petites cada vegada tenen més dificultats per sobreviure, especialment en situacions -com l'actual- de restriccions financeres, ja que les grans multinacionals disposen de múscul financer per capejar el temporal.

Durant el mes de juny el grau d'ocupació per habitacions es va situar en el 65,3% a Catalunya, un punt i vuit dècimes per sota del valor registrat un any enrere, que va ser del 67,1%, però set punts i set dècimes per sobre del mes anterior. Barcelona (80,9%), la Costa Daurada (73,6%) i la Costa de Barcelona (71,7%) superen aquesta mitjana.

stats