Un festival per als ocells del delta de l’Ebre

Entre el 26 i el 28 de setembre, el delta de l'Ebre acollirà el I Festival Internacional d'Ornitologia per promocionar el sector i donar suport a projectes de conservació

Un festival per als ocells del delta de l’Ebre
Mònica L. Ferrado
14/09/2014
4 min

Durant aquesta època de l'any, el delta de l’Ebre es converteix en punt de trobada de milers i milers d’aus. Les que hi viuen normalment, les que han començat el seu camí per migrar des del nord d’Europa cap a l’Àfrica i algunes de despistades, les que migren des d’Àsia o Amèrica del Nord cap al sud i s’han trobat amb alguna tempesta que les ha desorientat fins a fer-les acabar al Delta -cada any n’hi ha alguna-. Aquest cop les aus habituals i les forasteres tindran al seu voltant milers d’admiradors. Entre el 26 i el 28 de setembre se celebra el I Festival Internacional d’Ornitologia del Delta de l’Ebre, al qual s’espera que hi assisteixin milers de persones aficionades a l’observació d’aus. Impulsat per Oryx, la botiga de l’amant de la natura, la gran trobada ha sigut possible pel suport de l’Institut Català d’Ornitologia (ICO) i la Fundació Catalunya - La Pedrera (FCLP), dues entitats de reconegut prestigi dedicades a l’estudi i la conservació dels ocells i dels espais naturals. També hi dóna suport la direcció general de Medi Natural.

Una agenda plena d'ocells

L’ICO dirigeix les moltes activitats del festival, i la FCLP les acollirà als dos espais naturals que manté al Delta, MónNatura Delta i la Reserva Natural de l’Alfacada. Totes dues institucions també gestionaran els projectes de conservació relacionats amb el festival.

Entre les activitats hi ha conferències, presentacions, cursos i tallers, visites guiades a la Reserva de l’Alfacada, un safari fotogràfic, una sortida en vaixell a 10 o 15 milles mar endins per observar aus marines, activitats per a nens i el concurs al voltant del projecte de ciència ciutadana Ornitho.cat, un portal impulsat per l’ICO que funciona des de fa uns quatre anys, on els que observen els ocells introdueixen les dades que recullen i que, al mateix temps, tothom pot consultar. “Sabem que hi ha unes 30.000 persones que se’l miren per saber on anar a mirar ocells, i fins i tot per planificar les seves sortides”, explica Gabriel Gargallo. Durant els dies del festival es premiarà els assistents que durant el mes de setembre hagin introduït les dades d’observacions més completes.

Durant el festival també hi haurà una fira comercial amb quasi una trentena d’empreses relacionades amb el sector, perquè venen material adequat per a l’observació d’aus o perquè ofereixen serveis com ara viatges o espais específics per fer fotografies i aguaits, per exemple.

Els beneficis de les entrades es destinaran a projectes de conservació, com la construcció d’una estació d’anellament a la Reserva de l’Alfaca, segons explica Gargallo.

Les grans estrelles

A Catalunya l’afició als ocells és molt important. Segons dades de l’ICO, més de 5.000 persones participen en els seus projectes d’observació. Francesc Kirchner, organitzador de l’esdeveniment i responsable d’Oryx, explica que d’aficionats catalans n’hi deu haver molts més. Ho acredita la bona marxa del seu negoci, que malgrat la crisi rutlla. “Cada dia venem prismàtics i guies, entre altres coses”, explica Kirchner.

El festival s’ha creat a imatge d’una altra gran trobada, el Birdfair, que fa 25 anys que se celebra al Regne Unit, a la Reserva Natural de Rutland Water, a East Midlands, i que cada any reuneix unes 25.000 persones. Als organitzadors del primer festival del Delta els costa predir quanta gent assistirà a la seva convocatòria.

El món dels ocells també té el seu star system, i el festival ha aconseguit portar els millors. Entre ells hi ha l’ornitòleg irlandès Killian Mullarney, autor de la millor guia d’ocells del món, la Collins bird guide, traduïda a totes les llengües europees i que és fruit de la seva extraordinària habilitat per observar i dibuixar. En la seva xerrada donarà les claus per identificar els ocells i explicarà com ha evolucionat el tractament de les imatges.

També hi haurà Magnus Robb, especialista en la identificació dels ocells pel seu cant i autor de l’obra The sound approach to birding. És capaç de reconèixer els ocells amb els ulls tancats, tan sols pel seu cant. I, de fet, per les subtileses del cant ha arribat a descobrir espècies noves, com ara el gamarús d’Oman, el cant del qual va recollir en un enregistrament casual una nit. En escoltar l’enregistrament va notar alguna cosa diferent i en tornar a buscar l’au responsable del cant va descobrir que era una espècie que s’havia confós sempre amb el gamarús de Hume.

En la sortida a mar obert amb el catamarà Xatrac hi serà Robert Flood, expert en ocells marins de l’Atlàntic. Entre altres albiraments, es preveu veure la baladriga balear.

Entre els experts catalans de renom destaca Josep del Hoyo, que està al capdavant de l’editorial Lynx, que ha publicat el Handbook of the birds of the world, una obra de referència mundial, amb 16 volums, que recull les més de 10.000 espècies d’aus descrites a tot el món. Del Hoyo també ha elaborat una nova llista d’ocells del món que té com a objectiu resoldre alguns dels conflictes a l’hora de determinar amb molt de detall les diferències, de vegades subtils, que separen una espècie d’una altra, i que poden ser motiu de discussió apassionada entre els més entregats als ocells.

stats