Info/gràfica
Diumenge 20/02/2023

Quants meteorits ens han caigut al damunt?

Bombardegen constantment la Terra, però pocs aconsegueixen travessar l’atmosfera, impactar en l’escorça terrestre i deixar empremta

3 min
Pluja de meteorits

Aquesta setmana s’han commemorat els deu anys de l’impacte d’un meteorit d’uns 15 metres de diàmetre i 10.000 tones de pes en una regió al sud dels Urals, a la localitat de Txeliàbinsk. Va passar el 15 de febrer del 2013 i l’agència russa Roscosmos va comparar l’energia alliberada en el moment de l’explosió amb la d'una arma atòmica de petit abast. L’ona expansiva va causar 1.200 ferits i destrosses en més de 3.000 edificis. Asteroides, cometes, meteoroides o meteorits formen part del trànsit més pròxim a la Terra i, excepte casos excepcionals com el de Txeliàbinsk, no solen afectar el nostre planeta de manera significativa. Quina diferència hi ha entre els uns i els altres? ¿Suposen un perill per a la nostra supervivència? Segons explicava l’astrofísic i divulgador científic Joan Anton Català en una entrevista l’octubre passat a l’ARA, la probabilitat que es produeixi un impacte gros, que seria una catàstrofe a escala planetària, és baixa. “Les coses de l’espai no ens han de preocupar”, ens tranquil·litzava.

Tot i això, la NASA es prepara per al que pugui passar i va concloure amb èxit a finals de l’any passat la seva primera prova de defensa planetària. L’agència espacial nord-americana va confirmar que havien pogut alterar l’òrbita de Dimorphos, un petit asteroide, després que la sonda Dart el colpegés directament. Ara bé, caldrà esperar fins a l’any que ve per acabar de veure si la missió ha estat del tot exitosa, perquè serà durant el 2024 quan el programa Hera de l’Agència Espacial Europea es desplaçarà fins al sistema Didymos per fer la recerca en els dos asteroides, i especialment en el cràter obert pel xoc amb la sonda.

Què diferencia un asteroide, un meteor i un meteorit?

En el llenguatge comú, sembla que les paraules ‘asteroide’, ‘cometa’ i ‘meteorit’ es puguin fer servir indistintament per referir-se a qualsevol roca espacial que s’aproximi a la Terra. Però l’argot científic els atorga significats diferenciats:

Asteroide

Segons la NASA, un asteroide és qualsevol cos rocós inactiu que orbita al voltant del Sol, i que és prou petit per ser considerat un planeta menor. La Unió Astronòmica Internacional parla de “planeta menor” per referir-se als objectes més petits que un planeta.

Meteoroide

En essència són roques despreses d’algun cos de l’espai, sigui un asteroide, un cometa o un planeta. A l’espai s’anomenen meteoroides, i un cop arriben a la superfície terrestre, meteorits.

Meteor

Són columnes de gas ionitzat produïdes per l’entrada de meteoroides a l’atmosfera a velocitat hipersònica.

Meteorit

Un meteorit és un objecte sòlid originat a l'espai, generalment petit, que sobreviu a l'impacte en la superfície terrestre. Els meteorits penetren en l'atmosfera terrestre a una gran velocitat i, quan la travessen, s'escalfen a causa del fregament amb l'aire. Aleshores les molècules d'aire absorbeixen part de la calor que desprèn el meteorit i emeten llum, moment en què es forma el que s'anomena meteor o estrella fugaç.

Meteorit

Cinc grans meteorits que van impactar en la Terra

Segons dades recents d’un equip d’investigadors de la Universitat de Manchester i de l’Imperial College de Londres, cada any cauen 17.000 meteorits sobre la Terra. Ara bé, la majoria topen en zones deshabitades –oceans o deserts–. Així, cada any només es registren unes sis caigudes de meteorits i unes deu troballes –quan es troba el meteorit sense poder determinar quan ha caigut–. Pocs meteorits són prou grans per crear cràters que evidenciïn un impacte. Aquests són alguns dels més impactants.

60 tones

Descobert el 1920 pel granger Jacobus Brits, s’estima que va caure a l’atmosfera de la Terra fa 80.000 anys.

Avannaata, Groenlàndia

És el fragment més gran del meteorit de Cap York, un meteorit metàl·lic que va caure a Groenlàndia fa gairebé 10.000 anys. Els inuits han estat segles extraient-ne ferro per fabricar les seves eines. El primer estranger a localitzar el meteorit va ser Robert Peary l’any 1894.

30,8 tones

Gancedo és el fragment més gran del grup de meteorits de Campo del Cielo, que és com s’anomena una regió situada al nord de l’Argentina on fa uns 4.000 anys va impactar una pluja de meteorits metàl·lics. Va ser descobert sota terra el 2016 per un equip d'exploradors de l'Associació d'Astronomia del Chaco.

Chaco, Argentina

Aquest és el segon fragment més gran dels meteorits de Campo del Cielo. Es va trobar el 1969 a cinc metres sota terra i no es va extreure fins al 1980.

28,8 tones

Aquest meteorit va ser descobert el 1863 pel geòleg Gilbert Ellis Bailey. Es tracta d’un meteorit majoritàriament metàl·lic del qual es desconeix el moment de caiguda a la Terra. És una de les atraccions turístiques més famoses de Mèxic.

1 x 4,1 m

La història de Catalunya també compta amb meteorits

Segons la Xarxa Espanyola d'Investigació sobre Bòlids i Meteorits, la caiguda de bòlids és relativament freqüent a casa nostra, però trobar-ne un rastre, és a dir, el meteorit, és un fet molt poc habitual. Fins ara a Catalunya s’han trobat cinc meteorits, cap de recent.

Garraf

El juny del 2020, científics de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i del Museu de Ciències Naturals de Barcelona van localitzar entre els minerals d'una col·lecció privada dos fragments del meteorit de Barcelona, caigut el 25 de desembre del 1704, el setè més antic que es conserva a tot el món i el tercer més antic conservat a Europa.

El meteorit es va poder observar des de Marsella fins a Barcelona i va caure, segons testimonis, a Terrassa. La caiguda, que va tenir lloc en plena Guerra de Successió, es va considerar un signe diví, i els dos bàndols de la guerra van utilitzar el succés amb objectius propagandístics.

Gravat de 1705 de Josep Solar sobre la caiguda del meteorit

Señal del cel que ab grandíssim estruendo aparegué als 25 de desembre, dia de Nadal de l’añy 1705 a las 5 horas de la tarda. Fou cosa molt orrorosa, així per trobar-se lo emisferi ben clar y ceré com per lo gran rimbombo y resplandor que féu. Y segons havem observat se pot dir que era presagi de las misèrias y calamitats que ha patit y pateix tot lo regne de España y més en particular lo principat de Cathalunya fins lo present añy de 1717.

Dibuix de l’any 1717 amb l’explicació del succés | Wikipedia

Els dos fragments del meteorit i el missatge que els acompanyava | Meteorits.cat

Dibuix de l’any 1717 amb l’explicació del succés | Wikipedia

Què passaria si caigués un meteorit a la Terra?

Les conseqüències de la caiguda d’un meteorit depenen de diversos factors, com el pes del meteorit, la composició, la mida, la velocitat o l’angle d’impacte. T’has preguntat mai què passaria si caigués un meteorit? Utilitza aquesta simulació de caigudes per veure quines serien les conseqüències d’un impacte.

La plataforma Neal.fun per a fer simulacions de caigudes de meteorits

Un agraïment especial a Jordi Llorca, químic catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya, que ens ha ajudat i guiat en la recerca d'informació sobre el tema.

Infografia al paper de l'ARA Diumenge