21 imatges

Una cosa és mirar, una altra veure i una altra percebre. Són tres estadis que condicionen com interpretem el que tenim al davant. Antoni Muntadas (Barcelona, 1942) sempre anima el públic a arribar al tercer estadi perquè aquesta percepció que porta a descobrir una cosa nova que no estava aparentment a la vista és la que permet el gaudi del saber i de l’acció, la que dona eines per interpretar el món que ens envolta i també la que ens obre nous camins de creativitat i coneixement. Per això hem volgut començar aquest suplement amb dues imatges que reflecteixen aquesta voluntat de l’artista de “fer visible el que és invisible”. A l’esquerra, el “Mirar, veure, percebre”; a sobre, l’“Atenció, la percepció requereix implicació”, una frase que va començar a utilitzar el 1999 en tot tipus de suports —adhesius, cartells, postals, cartells, tanques publicitàries...— i que ha presentat a desenes de ciutats de tot el món amb la seva corresponent traducció. Que no sempre és fàcil. De fet, és una obra que forma part de la sèrie On Translation, iniciada el 1995 i encara en marxa, en la qual explora des d’àmbits molts diversos aquesta dificultat de traduir, d’interpretar, en definitiva, d’entendre’ns, fins i tot més enllà dels idiomes i les cultures. I, per això mateix, la frase és sobretot una crida a l’espectador perquè s’involucri, perquè s’esforci per entendre i per participar. “Els artistes tenim una responsabilitat, cert, però l’audiència també la té, i si tu no entens alguna cosa intenta saber per què. Igual que per entendre un text de física o biologia has d’estudiar una mica, també en l’art has d’interessar-te i buscar d’on surten les coses. En totes les coses, siguin quines siguin, si en vols saber més t’hi has d’involucrar”.

Una mica, al suplement Ara Diumenge d'aquesta setmana hem intentat contribuir a donar algunes claus de l’obra i el pensament de Muntadas, segurament un dels artistes catalans més rellevants de les darrers dècades, que en el seu treball s’ha interessat sobretot pels temes socials i polítics, amb especial atenció als mitjans de comunicació i la seva relació amb l’espai públic.

A més d’una llarga entrevista amb l’artista, hem fet un recorregut per la seva obra, amb el fil conductor de les ciutats on ha presentant els treballs, seleccionant entre les més de 200 peces algunes de les que considerem més representatives. Des de les primeres obres en vídeo i les accions dels anys setanta fins a les darreres peces, en què realitza complexes instal·lacions en les quals qüestiona el control dels ciutadans.

Tota la seva obra està recollida a l’Arxiu Muntadas, un ingent arxiu online de documentació que té una part accessible al públic. A més, els seus treballs s’han pogut veure en diverses exposicions els darrers anys, està ben representat a la col·lecció del Macba i ha rebut, també, gairebé tots els premis possibles, del Nacional de Catalunya al Velázquez. Tot i així, en aquest suplement volem fer arribar a un públic més ampli el treball cabdal d’aquest artista transhumant i humil que amb el seu art ens anima sempre a mirar el món des d’una subjectivitat crítica i alerta. En el món que ens ve a sobre, la seva crida és més necessària que mai.

Cadaqués / ‘Canal local’ / 1974. Una televisió del poble i per al poble
Barcelona / ‘Arte⇄Vida’ / 1974. Experiència i estètica
Buenos Aires - São Paulo - Caracas - Mèxic DF ‘Hoy-Acción / Situación’ / 1975-1976. El cos físic i el cos social
Kassel (Documenta VI) / ‘The Last Ten Minutes’ / 1977. La tele i els missatges subliminals
Nova York / ‘Political Advertisement’ 1984-2024. Els anuncis que guanyen eleccions
Nova York / ‘This is Not an Advertisement’ / 1985. Subvertir els mitjans amb les seves armes
Manhatthan / ‘The Limousine Project’ / 1990. Posar-li la crítica davant dels nassos al poder
Barcelona / ‘Dos Colors’ / 1979. Sobre el nacionalisme espanyol i el català
12 Països  de la UE / ‘CEE Project’ / 1989-1999. Una política europea d’estar per casa
Boston / ‘The Board Room’ / 1987. Els mots clau de la manipulació
Sidney / ‘Words. The Press Conference Room’ / 1993. La degradació alarmant del llenguatge polític
Berlin / ‘Stadium IX’ / 1993. Estadis per al pa i circ contemporani
Barcelona / 'On Translation. La imatge' / 2002. Les relacions de poder
París / ‘On Translation. Petit et Grand’ / 2002. Les trampes dels adjectius
Venècia / ‘On Translation. I Giardini’ / 2005. La biennal de Venècia al divan
Bogotà / ‘On Translation. El Aplauso’ / 1999. Banalitzar la violència
Manila / ‘Mantones de Manila’ / 2021. L’eco prolongat de la violència colonial
Shanghai / ‘Red’ / 2017. Sota la pompa comunista
São Paulo / ‘Lugar Público’ / 2025. Contra el control i la usurpació dels espais públics
Columbus (Ohio) / ‘Between the Frames. The Forum’ / 1983-1993. Posar el dit a l’ull del món de l’art
Cambridge (Massachusetts) / ‘About academy’ / 2011. Dintre la universitat d’elit
stats