Josep Font pren Nova York

Josep Font (Barcelona, 1964) presenta avui dins la Setmana de la Moda de Nova York la seva segona col·lecció per a la casa Delpozo, que ha emprès una nova etapa, rejovenida i més internacional, de la mà del dissenyador català

Josep Font pren Nova York
Antoni Ribas Tur
10/02/2013
4 min

El dissenyador Josep Font i la firma Delpozo tornen a tenir avui una cita especial. El modista català presenta dins la Mercedes-Benz Fashion Week de Nova York la segona col·lecció que ha dissenyat per a la marca, després de l'expectació que va aixecar la primera, que va veure la llum a l'agost dins la passada edició de la Madrid Fashion Week. "Continuo amb moltíssimes ganes de treballar. Després del gran esforç d'aquests primers mesos, estic molt satisfet amb la feina feta i segueixo tan il·lusionat i motivat com el primer dia", explica el dissenyador.

El seu fitxatge per la firma un any després de la mort de Jesús del Pozo es va convertir en un dels esdeveniments més sonats de la moda espanyola dels últims anys. El relleu de dissenyadors en una mateixa firma era un fet inèdit a Espanya, mentre que a França el ball de cadires és un fet habitual. Jesús del Pozo (Madrid, 1946-2011) està considerat un degà de la moda espanyola tant en termes creatius com industrials.

L'arribada del dissenyador català va donar impuls a la renovació de la firma: se li va canviar el nom -es va eliminar el nom de pila de Del Pozo- i es va començar a treballar per rejovenir la marca i internacionalitzar-la.

"Per a nosaltres el mercat americà és fonamental, per això hem decidit desfilar durant la Setmana de la Moda de Nova York. Cada passarel·la té les seves fortaleses i les seves debilitats, encara que ara mateix per a nosaltres Nova York potser ofereix més oportunitats comercials i cobertura mediàtica a escala mundial", argumenta Font, que es va veure obligat a abandonar la seva pròpia firma per un litigi amb la seva sòcia.

Un hivern actual, victorià i acolorit

"En aquesta nova col·lecció ens fixem en les formes més orgàniques de l'arquitectura contemporània i en els detalls delicats de l'era victoriana. Una altra de les claus són els colors; he volgut treballar amb una paleta àmplia per oferir un hivern personal, allunyat dels tons com el gris i el negre", diu el dissenyador sobre la col·lecció per a la tardor i l'hivern que presentarà en un espai artístic al barri novaiorquès de Chelsea.

Font és un creador meticulós i detallista. Les seves peces sovint estan molt elaborades, però assegura que treballa per instint. "Cada col·lecció parteix de dos temes, aparentment antagònics o sense connexió. L'objectiu és aprofundir-hi fins a trobar nexes en comú. En realitat és un procés d'investigació molt intuïtiu que, moltes vegades, no saps on et portarà".

Abans de fer el pas a la moda, Font es va formar com a arquitecte, i els seus estudis, a banda de les referències que hi pugui haver en la nova col·lecció, han marcat la seva manera de treballar. "Crec que l'arquitectura t'ajuda a tenir una visió global; planteges les col·leccions com un projecte en què tots els elements han d'estar coordinats perquè funcionin", explica el dissenyador, que defineix amb aquests termes la seva relació amb el llegat de Jesús del Pozo, un creador que es va formar com a enginyer i dissenyador d'interiors i que quan va morir va ser acomiadat com "l'arquitecte de la moda": "El seu llegat artístic existeix i és molt important per a la moda espanyola; en comparteixo alguns valors. Tots dos busquem la bellesa d'una manera molt subtil. Defensem una manera de treballar natural, gairebé artesanal, molt arrelada a la costura clàssica. Així i tot, encara que és cert que aquests valors segueixen, també he volgut crear una imatge més internacional, més jove i fresca. Al final estem parlant de moda i és natural que hi hagi una evolució".

Delpozo treu el cap en el panorama global, però Font es resisteix a alinear-se en cap tendència. "M'interessa molt el panorama de la moda internacional, però en realitat a l'hora de treballar prefereixo guiar-me pels valors de la firma i pel meu propi criteri personal", subratlla. "La inspiració la trobo en la feina i les coses quotidianes del dia a dia, com mirar una pel·lícula, llegir un llibre o passar un cap de setmana al camp. Al final és inevitable aportar-hi les teves vivències, el que veus, els llocs on has viatjat, el que has llegit. Però també és cert que busco un tipus d'estètica molt determinada. Em regeixo per uns valors molt concrets i personals".

Amb la firma que porta el seu nom, Josep Font va presentar prop d'una desena de col·leccions d'alta costura a París entre el 2008 i el 2010, i va ser el quart modista de l'Estat convidat per la Federació Francesa de l'Alta Costura, després de Paco Rabanne, Manuel Pertegaz i Cristóbal Balenciaga. Els seus dissenys per a Delpozo tornen a tenir detalls elaborats de costura i una volada internacional. "L'alta costura és a l'ADN de la casa. De fet, com a la col·lecció anterior, en aquesta ocasió observareu detalls molt artesanals, característics de la costura clàssica. He desfilat a l'Alta Costura de París diverses temporades i no descartem, en el futur, tornar-ho a fer amb Delpozo", assegura.

Actitud i comoditat per davant de tot

La moda viu una intensa relació amb el cinema, en la mesura que les catifes vermelles són un aparador global per a la seves creacions. De fet, algunes marques han establert aliances duradores amb algunes estrelles i les han vestit. Mentre que la cantant Ana Belén va ser la musa històrica de Jesús del Pozo, en aquesta nova etapa la firma encara no s'ha associat amb força a cap personalitat, tot i que Candy Pratts, la directora de Vogue.com, va incloure Delpozo entre les seves propostes per a la cerimònia dels Oscars.

Josep Font reivindica el valor íntim de la roba, i assegura que l'estil de Delpozo no està concebut per a un tipus de dona determinat. "No hi ha un prototipus, és alguna cosa molt més interior. Ens interessa més la personalitat i l'actitud d'aquesta dona. No parlem mai d'unes mides o d'una estètica determinada", explica, abans de concloure que "no hi ha res més seductor que una persona que se sent còmoda i segura de si mateixa: les peces no són seductores, ho és l'actitud de la persona".

stats