Diumenge ARA ENS EN SORTIM

Glòria Molins: "Si ho pots somiar ho pots fer, perquè al final només es viu una vegada"

Un equip de joves emprenedors de Barcelona d'entre 25 i 33 anys, encapçalats per la Glòria Molins, han engegat Trip4real, la primera plataforma 'online' de consum col·laboratiu d'Espanya per a viatgers

L'equip de la Glòria | PERE VIRGILI
Lara Bonilla
31/03/2013
4 min

Acostumada a fer de cicerone cada cop que amics seus visitaven Sydney, on vivia i treballava, i a donar consells als amics australians que volien visitar Barcelona o Madrid, la Glòria Molins, de 30 anys, es va adonar que quan visitem altres països volem ser viatgers i no turistes. "Quan tothom parla dels seus viatges sempre t'acaba explicant l'anècdota del dia que va conèixer una persona del país que el va portar a un lloc superautèntic". L'experiència és el nou souvenir. I la Glòria va detectar un buit en el sector turístic. Volia crear una plataforma específica: "Que et posi en contacte amb la gent del país que visitis perquè t'ensenyi el seu entorn".

I amb aquesta premissa i els seus estalvis, va néixer Trip4real. La idea es va gestar a Sydney però va madurar durant els sis mesos que la Glòria va viatjar per l'Àsia abans de tornar a Barcelona. Quan va aterrar l'abril del 2012 a l'aeroport del Prat, ja ho feia amb una llista de tasques per fer. Va començar presentant el projecte en el sector turístic i, a poc a poc, Trip4real va començar a prendre forma fins que aquest febrer, amb un equip de cinc joves emprenedors d'entre 25 i 33 anys, la web veia la llum. "En temps rècord", reconeix.

Trip4real ofereix als viatgers la possibilitat de conèixer el país de la mà de gent autòctona i compartir així plans de tot tipus per fer "més autèntica i original" la seva visita. "La persona que ve vol veure la Pedrera i la Sagrada Família, però potser també li agrada la dansa i vol contractar l'activitat d'una noia que ofereix classes de flamenc o sortir fora i conèixer el Montseny de la mà d'algú d'aquí que li fa una ruta guiada", diu com a exemple. És una manera de conèixer gent del país i "fer coses diferents del circuit turístic tradicional", explica la Glòria, que insisteix que no és incompatible amb el sector turístic.

Trip4real es vol convertir en la web de referència dels viatgers que vinguin al nostre país però també vol potenciar microemprenedors d'aquí que vulguin compartir els seus hobbies en forma d'activitats. "Se'ls ofereix la possibilitat d'obtenir uns ingressos extres que poden arribar a ser fixos". Es basa en un nou model de negoci: el consum col·laboratiu. Posa en contacte persones amb els mateixos gustos amb l'objectiu d'intercanviar experiències.

Un camí ple d'incerteses

Com en qualsevol projecte emprenedor, els inicis, però, no van ser fàcils, i de traves burocràtiques en va haver moltes, però la Glòria Molins i la Verònica Brezzo, cofundadora de Trip4real, així com la resta de l'equip, no han perdut la il·lusió. De fet, la Glòria anima a emprendre: "Si ho pots somiar, ho pots fer". Almenys, "intentar-ho i tirar endavant perquè al final només es viu una vegada".

Reconeix que aquesta energia i actitud positiva és imprescindible per engegar un projecte perquè pel camí et pots creuar amb molts "entrebancs, dubtes i incerteses". "Has de ser fort, creure-hi molt i ser molt entusiasta amb el teu projecte", explica asseguda al pati de Palo Alto, els antics espais industrials del Poblenou, convertits avui en seu de múltiples empreses diferents, entre les quals, la seva. Quan va engegar el projecte, la Glòria ja sabia que en els pròxims dos anys no tindria un sou fix com havia tingut fins llavors. Sap que és arriscat però encara conserva, diu, "la mentalitat de fora, on creuen que fracassar no és un fracàs sinó un aprenentatge".

Si no ho hagués intentat, li hauria quedat una espina clavada. I en veu alta es pregunta: "Què és el pitjor que pot passar? Que hagis dedicat dos anys a un projecte, que t'ho hagis passat molt bé, que n'hagis après moltíssim i que t'hagis desenvolupat com a persona", diu. No obstant, creu que falta "optimisme emprenedor" i "més gent que cregui en els emprenedors i les idees". Pot arribar a "desmotivar la quantitat de vegades que la gent et qüestiona per emprendre en moments de crisi", reconeix.

Més ajudes

Però, per sort, també es va trobar amb gent que hi confiava. "I és molt gratificant veure que no tens res i que aposten per tu, per la teva idea, i t'ajuden". Perquè a la gent que en té ganes "se'ls ha d'animar", afegeix. Quan es compara amb amics emprenedors dels EUA i d'Austràlia, la Glòria Molins troba a faltar més ajudes i assessorament per a emprenedors. "Aquí és més complicat que en altres llocs", diu. Trip4real va néixer amb una inversió inicial de 100.000 euros -la Glòria hi va invertir els seus estalvis, 20.000 euros- i compta amb una subvenció del programa de joves emprenedors del ministeri d'Indústria.

Encara no dóna beneficis però la Glòria i la resta de l'equip tenen assumit que una empresa d'internet necessita un any per començar a rodar. Tenen clar que es tracta d'"una cursa de fons". "Sabem que fins d'aquí un temps no podrem compensar-ho però és una inversió que fas com a emprenedor", explica la Glòria, que confia que la seva experiència serveixi perquè altres emprenedors ho tinguin més fàcil.

Amb 30 anys acabats de fer, la Glòria ja ha viscut a Madrid, Sydney, Amsterdam i Chicago. Feia set anys que vivia fora de Barcelona, una experiència que recomana però de la qual tampoc amaga les dificultats. "N'aprens molt, sí, però és molt dur treballar fora". No és el teu idioma, ni el teu entorn. "Però cada cop que he viscut fora ha estat clau. T'aporta molta creativitat", reconeix. En el seu cas, li va servir per tornar amb un projecte al cap.

stats